Façana exterior botiga Mercadona

El Sistema de Gestió Ambiental de Mercadona

05 de juny de 2023
  • La companyia disposa des de fa anys d'un Sistema de Gestió Ambiental propi basat a identificar, previndre i reduir els impactes de la seua activitat en l'entorn.
  • La política de medi ambient de Mercadona basa els seus pilars en l'optimització logística, l'eficiència energètica, la gestió de residus, la prevenció del desaprofitament alimentari o la biodiversitat, entre altres.

Mercadona, conscient de la importància de cuidar el planeta i el paper crucial que té l'adopció de pràctiques més sostenibles per a la societat, està compromesa per a fer front als desafiaments ambientals de l'actualitat.

La companyia disposa d'un Sistema de Gestió Ambiental propi que busca identificar, previndre i reduir els impactes dels seus processos en l'entorn a través d'estratègies relacionades amb l'Optimització logística, l'Eficiència energètica i la Gestió responsable dels residus, el Desaprofitament alimentari o la Biodiversitat.

Vídeo en español

5 de les estratègies de Mercadona per a cuidar el medi ambient

Optimització logística:

Mercadona és pionera en optimització logística i descarbonització del transport.

  • Transportar més amb menys recursos:

Una de les mesures per a minimitzar l'impacte és "Transportar més amb menys recursos". Es tracta d'optimitzar cada trajecte, reduint el nombre de desplaçaments i minimitzant la congestió del trànsit, entre altres. Les caixes verdes per a fruita i verdura de Mercadona és una altra de les mesures que, en ser plegables, contribuïxen a eliminar 107.072 trajectes de camió a l'any, amb la qual cosa es reduïxen les emissions de CO2.

  • Transport sostenible: Mercadona està immersa en la cerca de modes de transport més sostenibles, amb combustibles alternatius, i d'estratègies per a millorar l'última milla.

Un dels últims exemples és la prova de tractors cent per cent elèctrics. Des de 2015, Mercadona ha sigut la primera empresa del sector a Espanya que ha fet proves amb caps tractors 100 % elèctrics, i ha disposat d'una flota de camions renovada. Este avanç ha permés a Mercadona deixar d'emetre més de 85.000 tones de CO2 i aconseguir una reducció del 27 % d'emissions per cada palet transportat.

Altres mesures d'optimització logística en Mercadona:

  • Transport menys contaminant: Mercadona utilitza camions de gas, flota EURO 6 o superior, furgonetes ECO i transport ferroviari. A més, s'han incorporat camions bitràiler i megatràiler, que permeten transportar més amb menys desplaçaments.
  • Millora en els equips de fred dels camions i furgonetes amb la implementació de refrigerants naturals més eficients.

Adhesió a iniciatives com Lean & Green, l'objectiu de les quals és la millora contínua en eficiència logística.

Estes accions de Mercadona estan en línia amb els compromisos d'emissions neutres del Pacte Verd Europeu, que marca una fita en el procés de descarbonització del transport cap a 2050.

Eficiència energètica:

Mercadona ha implementat des de 2016 un model de botiga eficient que promou un menor consum energètic i que inclou mesures com:

  • Ús de sistemes d'il·luminació eficients i plaques solars en les cobertes.
  • Equips i maquinàries d'última generació, com congeladors tancats.

Gestió de residus:

Mercadona treballa la reducció del consum de matèries primeres i la generació de residus. Tot això, a través d'estratègies que promouen la reutilització i el reciclatge. Estes estratègies estan enfocades en:

  • Reducció de residus: Malles reutilitzables per a fruites i verdures, que reduïxen el consum de plàstic o bosses de caixa reutilitzables amb un 70 % de plàstic reciclat obtingut reciclant el film plàstic generat en Botigues i Magatzems.
  • Valorització de residus: Buscant maneres de reciclar i donar una segona vida als residus generats en l'activitat diària. La valorització de residus contribuïx a reduir la quantitat de deixalles que acaben en abocadors, de manera que es disminuïxen els impactes ambientals.

Estes són algunes de les estratègies de valorització de residus en Mercadona:

  • Reciclatge del film plàstic, que es reincorpora com a plàstic reciclat en les bosses de caixa reutilitzables i amb un 70 % de plàstic reciclat.
  • Valorització d'envasos de cartó per a fabricar nous envasos com per exemple la caixa agrupadora dels brics de llet.
  • Transformació dels subproductes de carn i peix (SANDACH) en matèria primera per a alimentació animal.
  • Separació del residu orgànic en més de 450 botigues que s'aprofita per a realitzar compostos per a cultius o per a fabricar biogàs que s'utilitza com a combustible per al transport urbà i/o camions de recollida del fem.
  • Utilització de l'oli de la fregida de les botigues amb A Punt per a Menjar per a fabricar biodièsel, és a dir, biocombustible per a vehicles.

Desaprofitament alimentari:

Els responsables de botigues de Mercadona modulen les comandes de productes Frescos sobre la base de la previsió de venda, que es calcula amb una eina informàtica d'elaboració pròpia, que pren com a referència dades històriques de venda i múltiples factors.

A més, si un producte no es ven i és apte per al consum, es dona a les més de 750 entitats socials amb les quals la companyia col·labora. En cas que els productes d'alimentació no siguen aptes per a la donació, s'entreguen a gestors autoritzats.

Biodiversitat:

En la seua estratègia de gestió ambiental, Mercadona aposta per la biodiversitat. Per això:

  • Implementa cobertes i jardins verticals en diversos supermercats, que aporten beneficis mediambientals per a la sostenibilitat urbana.
  • Avalua les seues instal·lacions periòdicament per a evitar impactes en àrees de gran biodiversitat

Altres exemples de gestió ambiental de Mercadona

Estes són 5 de les estratègies de gestió ambiental de Mercadona; no obstant això, també treballa en altres estratègies sostenibles com la instal·lació de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics. En este sentit, la companyia està ampliant la seua xarxa de recàrrega semiràpida amb l'objectiu de millorar el servici i passar així de donar 3,7 a 22 kW. Per a aconseguir-ho, té previst invertir 21 milions d'euros i implantar aproximadament 5.000 punts de recàrrega semiràpida, i convertir d'esta manera la xarxa de recàrrega de Mercadona en una de les xarxes privades més grans d'Espanya i del sud d'Europa.

Un model d'empresa responsable

La cura del medi ambient exercix un paper fonamental en el compliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) del Pacte Mundial. La companyia és sòcia d'esta iniciativa des de 2011 i treballa de manera constant per a promoure pràctiques més sostenibles i donar resposta als objectius en els quals més influïx l'impacte de la seua activitat.

A través del Sistema de Gestió Ambiental de Mercadona, la companyia complix els Objectius de Desenvolupament Sostenible.