Logotipo de Mercadona

Mercadona incrementa la seua facturació un 3,9%, fins als 21.623 milions d’euros, i crea 4.000 noves ocupacions fixes

02 de març de 2017

Consolida un any de creixement en ocupació i facturació gràcies al desenvolupament de l’estratègia “Assortiment Eficaç”, l’aposta per la innovació, l’impuls als productes frescos i la col·laboració amb interproveïdors i proveïdors especialistes per a satisfer i sorprendre els clients

  • Després de crear 4.000 nous llocs de treball estable i de qualitat, la companyia va tancar 2016 amb una plantilla de 79.000 persones. La contribució tributària de Mercadona, via impostos i Seguretat Social, s’eleva a 1.468 milions d’euros el 2016.
  • L’anunci del projecte internacional de Mercadona, amb l’entrada a Portugal, conjuntament amb la posada en marxa del Nou Model de Botiga Eficient, han sigut dos de les grans fites de la companyia en 2016.
  • El benefici net és de 636 milions d’euros, un 4% més; la inversió arriba als 685 milions d’euros; i les vendes en volum creixen un 4%, fins als 11.071 milions de quilos-litres (quilitres).
  • Un any més ha compartit el benefici total entre els components de la companyia: 300 milions entre els seus treballadors en concepte de prima per objectius i 250 milions a la Societat en concepte d’impostos. I de la xifra del benefici net, 515 milions s’han reinvertit en l’empresa com a recursos propis, mentre la resta s’ha repartit entre els accionistes via dividends.
  • Per a aconseguir els reptes de 2017, Mercadona té prevista la major inversió de la seua història: entre 1.000 i 1.200 milions d’euros. “I a més, ha pres la decisió de sacrificar el benefici net, fins a 200 milions d'euros, que representa una tercera part respecte al de 2016 amb l'objectiu de posar les bases del Mercadona del futur”, ha manifestat Juan Roig. 

Mercadona ha revalidat l’any 2016 el seu compromís per la creació d’ocupació estable i de qualitat, al generar 4.000 nous llocs amb contracte fix, que eleven la seua plantilla a 79.000 persones. Esta aposta per la creació d’ocupació respon a la premissa que com més gran és el compromís i la satisfacció del treballador, més satisfet està “El Cap” (com internament la companyia denomina els seus clients), més vendes s’aconseguixen i més ocupació i benestar es crea en la societat. Una realitat que Mercadona ha tornat a contrastar el 2016, ja que ha incrementat la facturació un 3,9% fins a arribar als 21.623 milions d’euros, enfront dels 20.831 milions de 2015.

Les vendes en volum han augmentat un 4%, fins als 11.071 milions de quilos-litres (quilitres), mentre que el benefici net de la companyia s’ha situat en 636 milions d’euros, un 4% més que en 2015.

Paral·lelament, Mercadona ha reforçat el seu compromís inversor, que ha arribat als 685 milions d’euros en 2016. Esta quantitat s’ha destinat a l’obertura de 50 nous supermercats, la qual cosa va fer créixer la seua xarxa fins als 1.614, i a la reforma de 35 centres. Així mateix, ha permés continuar les obres de construcció del bloc logístic d’Abrera (Barcelona), amb diverses de les seues fases ja en funcionament, i prosseguir amb les del bloc logístic de Vitòria-Gasteiz i les del Centre de Processament de Dades a Villadangos del Páramo (Lleó). També dins del capítol inversor de la companyia s’ha d’incloure l’adquisició de la parcel·la situada en la localitat valenciana de Sagunt, concretament en Parc Sagunt, per a la construcció del principal bloc logístic regulador de la companyia.

I és en eixe compromís sostingut que Mercadona té amb la creació de riquesa, ocupació i esforç inversor amb la societat, on s’emmarca la contribució tributària amb el país, que en 2016 és de 1.468 milions d’euros. D’este total, 693 milions d’euros corresponen a la Seguretat Social, 250 a impostos i 525 a la recaptació de l’IVA i de l’IRPF.

Compartir el benefici generat

Seguint el principi que “L’èxit, si és compartit, sap millor i, aplicant un any més la fórmula 25/25/40/10. Mercadona, del seu benefici total generat de 1.186 milions d’euros, ha repartit un any més el 25% amb la plantilla: 300 milions d’euros en concepte de prima per objectius, un altre 25% dels guanys, 250 milions, s’ha revertit en la Societat en concepte d’impostos; un 40%, sobre 515 milions, s’ha reinvertit en l’empresa com a recursos propis, i el 10% restant s’ha repartit entre els accionistes via dividends.

El valor de la prescripció: Satisfer i sorprendre al “El Cap”

L’any 2016, Mercadona ha estretit la col·laboració entre proveïdors, interproveïdors i clients per a continuar aconseguint satisfer i sorprendre “El Cap”. Per a això, ha continuat reforçant la seua estratègia d’aconseguir un Assortiment Eficaç, amb més de 300 novetats i 350 millores de productes, que han tingut una gran acceptació i són fruit de la col·laboració compartida entre totes les parts de la cadena, la qual cosa ha permés aconseguir una taxa d’èxit en el llançament de nous productes 4 vegades superior a la mitjana del sector. Mostres d’esta col·laboració i l’escolta activa són, per exemple, el suc de taronja acabat d’esprémer, iniciativa que permet vendre una mitjana de 50 litres per botiga i dia, i que suposarà una quantitat de 75 milions de quilos de taronges en 2017; el projecte de venda de sushi, incorporat a hores d’ara en 17 botigues, amb una mitjana de 105 unitats per botiga i dia. També la introducció de nous productes en el seu assortiment, com les llavors de xia, la quinoa, el kale, l’edamame, l’all negre o el te matcha, entre altres, el contingut nutrients dels quals conferix un alt benefici per a la salut i que són coneguts com a superaliments.

Així mateix, i amb l’objectiu d’oferir la màxima qualitat al preu més baix possible, ha reforçat l’estratègia, iniciada l’any 2012, d’especialitzar encara més el seu assortiment, per a la qual cosa continuarà incrementant en 2017 la plantilla en els departaments de Prescripció i Compres.

Al tancament de 2016 la companyia col·labora amb 126 interproveïdors i més de 500 proveïdors especialistes, que li han permés introduir, a través de la prescripció i la col·laboració conjunta, productes amb més frescor, més locals i més especialitzats que, en definitiva, s’adapten millor a les expectatives i costums dels “Caps”.

Conciliació i compromís amb el benestar dels treballadors

En el seu compromís amb el benestar dels treballadors, la companyia ha continuat apostant per la conciliació familiar i laboral. Entre les iniciatives que fomenta en este àmbit, destaca, per exemple, el fet que durant l’any 2016 un 5% de treballadores de la plantilla haja decidit ser mare o que, a més, 2.552 mares treballadores hagen optat per allargar 30 dies els quatre mesos de baixa maternal establits legalment. També al llarg de l’any, 17.800 treballadores i treballadors han disfrutat de jornades reduïdes, mentre que en alguns d’estos casos, a més, han portat els seus fills als centres educatius infantils gratuïts que la companyia té des de 2001 en quatre dels seus blocs logístics: Huévar del Aljarafe (Sevilla), San Isidro (Alacant), Ciempozuelos (Madrid) i Abrera (Barcelona).

Com a conseqüència d’estes mesures, i també de la seua aposta per l’ocupació de qualitat i el foment del desenvolupament professional, la política de recursos humans de Mercadona ha sigut destacada per l’Organització Internacional del Treball (OIT), dependent de Nacions Unides. En l’estudi “L’Ocupació Atípica en el Món”, se subratlla la manera de gestionar la plantilla de Mercadona com una de les claus de la seua estratègia de competitivitat.

Impacte d’activitat econòmica de Mercadona: 16.055 milions d’euros de compres a Espanya

A través de la seua activitat, i l’aposta sostenible per la indústria alimentària i pel sector primari espanyol, Mercadona contribuïx a impulsar l’economia a Espanya. Així ho posen de manifest les compres realitzades, que en 2016 s’han incrementat un 4%, fins als 16.055 milions d’euros, la qual cosa significa que 12 de cada de 100 euros de compres a la indústria alimentària a Espanya les realitza Mercadona. A tot això s’ha d’afegir el clúster industrial dels interproveïdors i proveïdors especialistes que col·laboren amb Mercadona i que, amb la seua activitat i les seues inversions, dinamitzen igualment l’economia del nostre país. En conjunt, este clúster ha creat l’any 2016 3.154 nous llocs de treball, fins a tancar l’any amb una plantilla total de 48.728 treballadors, 245 fàbriques i una inversió conjunta durant l’exercici de 560 milions d’euros, que han permés incorporar noves instal·lacions i posar en marxa 65 línies de producció i noves fàbriques.

El conjunt de tot això reflectix la importància que l’aportació de la companyia i la seua cadena de muntatge CASPOPDONA representen a Espanya. L’1,8% del PIB (20.100 milions d’euros), el 3,8% de les ocupacions totals existents al nostre país (660.000 treballadors), al mateix temps que realitza el 85% de les seues compres a Espanya.

Compromisos per a 2017: una inversió històrica d’entre 1.000 i 1.200 milions per a transformar Mercadona

Amb l’objectiu de continuar creixent a mitjà i llarg termini, Mercadona té previst continuar impulsant el 2017 les principals estratègies abordades ja l’any 2016, amb els seus nous models de venda, per a la qual cosa té previst duplicar la inversió en formació que aconseguirà els 100 milions d’euros.

A més, iniciarà l’estudi del Projecte OnLine de la companyia i continuarà el desenvolupament de l’expansió a Portugal, on ja ha adquirit el terreny per a una de les 4 botigues que té previst obrir el 2019. Paral·lelament, quadruplicarà la inversió en el manteniment de les seues botigues i en les reformes d’estes, que en seran 126, que juntament amb l’obertura de 30 nous supermercats impulsaran la implantació del seu Nou Model de Botiga Eficient, on “El Cap” podrà disfrutar del màxim servei, amb un espai més ampli, confortable i una millor disposició de l’assortiment.

Igualment continuarà amb la construcció del Centre de Processament de Dades a Villadangos del Páramo (Lleó). En l’àrea de logística, iniciarà la construcció de la nova plataforma que es convertirà en el seu principal bloc logístic regulador a la localitat valenciana de Sagunt, concretament en Parc Sagunt; a més, continuarà amb la construcció del bloc de Vitòria-Gasteiz i el d’Abrera a Barcelona.

Per a dur a terme tots estos reptes, destinats a la transformació de Mercadona, la companyia té previst realitzar la major inversió de la seua història, d’entre 1.000 i 1.200 milions d’euros, durant l’any 2017.

Esta forta inversió ve donada per la decisió que els accionistes de la companyia (El Capital) i el Comité de Direcció han pres de llevar el focus en els beneficis a curt termini en 2017 i 2018; “el capital de la companyia no suposarà un fre per a la transformació de l’empresa, i per això, concretament, en 2017 es reduïx el benefici net a 200 milions d’euros, una tercera part respecte a 2016”, ha destacat el president de la companyia, Juan Roig. “Amb l’objectiu d’establir les bases de Mercadona del futur s’ha pres la decisió de sacrificar els beneficis a curt termini perquè els moviments en què Mercadona està immersa avancen més ràpidament i de manera sostinguda. Estem convençuts del gran valor que esta decisió tindrà per a millorar la satisfacció dels 5 components de la companyia en el mitjà i llarg termini. Este és el model d’empresa responsable i sòlida que tots els qui formem Mercadona volem”, ha manifestat Juan Roig en la roda de premsa de la companyia.

 

MERCADONA: ALGUNS FETS RELLEVANTS EN 2016

MERCADONA: ALGUNS FETS RELLEVANTS EN 2016

Juan Roig durant la roda de premsa de Mercadona 2016.

Juan Roig y miembros del Comité de Dirección de Mercadona.Juan Roig i membres del Comité de Direcció de Mercadona durant la roda de premsa de Mercadona 2016.

 

Memòria Anual 2016

Descargar