centro de coinnovación Mercadona

Com és la innovació conjunta de Mercadona amb els clients

03 de octubre de 2016
  • La companyia compta amb 12 Centres de Coinnovació on es treballa al costat dels clients per millorar els productes o desenvolupar noves solucions.
  •  A 2015 es van realitzar 5.500 sessions amb clients que van aportar les seves opinions i suggeriments i es van llançar 100 nous productes sorgits d'aquesta coinnovació.

L'any 2011 Mercadona va engegar els Centres de Coinnovació amb la finalitat d'innovar i millorar els seus productes a partir de les opinions i les necessitats dels seus "Caps" (clients). Des de llavors s'aplica en aquests centres la denominada "Estratègia Davantal", que consisteix a "posar-se el davantal" per conèixer com cuinen els clients, s'endrecen, netegen la llar o cuiden les seves mascotes. Durant aquest procés, un Monitor de Mercadona s'encarrega d'escoltar i observar als clients per captar les seves necessitats i traslladar-les després a l'empresa i als interproveïdors fabricants de les marques Hacendado, Deliplus, Compy, Bosque Verde, entre altres. Aquesta informació es destina a millorar productes ja existents o a desenvolupar noves solucions.

Els Centres de Coinnovació de Mercadona es troben repartits per diversos supermercats de tota Espanya, existint actualment centres per innovar en complements desdejunis i berenars; aperitius; begudes i refrescs; neteja i manteniment de la llar; cuinar, conserves i plats preparats; cafès, cacaos i infusions; bebè; mascotes i manteniment de la llar; postres làctiques i gelats; perfumeria; entre  altres.

El Model de Coinnovació de Mercadona es compon de tres estadis: 1º Captar en la botiga i al Centre de Coinnovació a través de l'escolta, l'observació i interpretació de les necessitats dels clients; 2º Definir la solució i traslladar la informació al proveïdor fabricant; i 3º Transmetre la solució i implantar-la en les botigues.

Aquest model va permetre que l'any 2015 es duguessin a terme 5.500 sessions amb clients en els 12 Centres de Coinnovació de Mercadona, d'on van sorgir 100 nous productes.

Model de Coinnovació: Innovar amb Procés que segueix el Model de Coinnovació de Mercadona.

Innovar per sorprendre al "Cap"

En definitiva, desenvolupar productes que aportin una experiència de consum impecable per a “El Cap” és el principal repte dels 125 interproveïdors de Mercadona i els monitors dels departaments de Prescripció de la companyia.

Addicionalment al treball als Centres de Coinnovació, els interproveïdors de Mercadona són capdavanters en innovació en el sector segons l'estudi del Institut Cerdà ja que dupliquen la mitjana d'innovació del sector. A més 8 de cada 10 productes innovadors de Mercadona són un èxit al mercat.

La innovació de Mercadona ha estat igualment un cas d'estudi a Portland (EUA), on en el transcurs de la celebració de la prestigiosa Conferència PICMET, a 2015, el professor d'Estratègia, Gestió d'Innovació Tecnològica i Desenvolupament de Nous Productes de la Universitat Politècnica de València, José Albors, va destacar que “Mercadona ha desenvolupat un sistema de coinnovació original i molt eficient, on la Cultura de la Qualitat Total i la política de Recursos Humans són la base del seu èxit”.

Model d'innovació transversal de Mercadona

La innovació a Mercadona no solament es desenvolupa a nivell de producte. Mercadona treballa en quatre eixos d'innovació: de processos, tecnològica, de concepte i de producte. I en tots els eixos, aposta de manera sostinguda per la introducció de millores que eliminin complexitat i processos que no afegeixin valor en la cadena de muntatge, amb l'objectiu de poder satisfer les necessitats dels cinc components de la companyia: el "Cap", com Mercadona denomina als seus clients, el Treballador, el Proveïdor, la Societat i el Capital.

Modelo Coinnovación MercadonaCentre de Coinnovació de Postres Làctiques i Gelats.

Modelo Coinnovación MercadonaCentre de Coinnovació de Neteja i manteniment de la Llar.

Modelo Coinnovación MercadonaCentre de Coinnovació de Perfumeria.

Modelo Coinnovación MercadonaCentre de Coinnovació de Mascotes i Manteniment de la Llar.