Juan Roig i membres del Comitè de Direcció de Mercadona

Mercadona incrementa la inversió un 46 %, fins als 2.200 milions, i factura 25.500 milions, un 5 % més

10 de març de 2020

Avança en el seu pla de transformació per impulsar un model d'empresa més digital, més productiva, més responsable socialment, més sostenible i conscient de la seva responsabilitat de contribuir a millorar l'entorn social i econòmic.

 

  • El 2 de juliol passat, va assolir una fita històrica amb l'obertura del seu primer supermercat a Portugal, al qual s'han unit 9 botigues més, fet que ha permès concloure l'any amb 10 supermercats, 900 persones i més de 300 proveïdors portuguesos, després d'invertir 150 milions d'euros el 2019.
  •  Ha tancat l’exercici amb una plantilla de 90.000 persones amb contracte fix, després de crear 4.200 nous llocs de treball estables i de qualitat -600 d'ells a Portugal-, amb una xarxa de 1.636 supermercats i amb un total de 1.400 proveïdors Totaler especialistes.
  • Un any més, ha continuat impulsant el creixement compartit i ha distribuït el benefici total generat el 2019 de la manera següent: 340 milions d'euros entre les treballadores i els treballadors en concepte de prima per objectius; 282 milions per a la societat en concepte d'impostos, amb una taxa impositiva efectiva en l'impost de societats del 18 %; 493 milions reinvertits en l'empresa com a recursos propis, i 130 milions entre els 9 accionistes via dividends. Tot això ha elevat el benefici net de la companyia fins als 623 milions, un 5 % més que l'exercici anterior.
  • El 2019, Juan Roig i Hortensia Herrero han reinvertit i compartit amb la societat una part important dels dividends que reben al seu patrimoni personal, com porten fent des de fa una dècada. Concretament, han destinat 50 milions a través de les diferents iniciatives del Projecte Llegat: Marina de Empresas, la Fundació Trinidad Alfonso, el Valencia Basket Club, L'Alqueria del Basket, Licampa 1617 (Valencia Arena) i la Fundació Hortensia Herrero. El 2020 tenen previst compartir i invertir uns altres 76 milions.

Mercadona, empresa de supermercats físics i de venda online, ha incrementat la inversió durant el 2019 en un 46 %, fins als 2.200 milions d'euros. Aquest esforç inversor, realitzat amb càrrec als seus recursos propis, s'emmarca en el pla de transformació 2018-2023 per impulsar un model d'empresa més digital, productiva, responsable socialment i sostenible, implicada a promoure la prosperitat compartida conscient de la seva responsabilitat de contribuir a millorar l'entorn social i econòmic.

El 2019, gràcies a la determinació per sorprendre els seus "Caps" (com Mercadona denomina internament els clients), la companyia ha experimentat una millora en vendes consolidades en superfície constant d'un 5 %, fins als 25.500 milions d'euros. A conseqüència igualment del compromís amb la satisfacció dels clients, amb nous productes i millores constants de servei i qualitat al millor preu, ha registrat un increment de més de 80 tiquets per botiga i dia de mitjana, xifra que representa un augment acumulat en 3anys de 205 tiquets per botiga i dia.

Mercadona ha acabat l'any amb 1.636 supermercats, després d'obrir 46 botigues -10 a Portugal- i tancar-ne 46 que, per les seves característiques, no es podien ajustar al nou model més eficient i sostenible. També ha mantingut el procés de renovació de la xarxa de supermercats i ha tancat l'any amb 800 supermercats amb el nou Model de Botiga Eficient, després de reformar-ne 351. Conscient de les demandes per part dels clients de productes locals i de proximitat, que aporten més frescor i qualitat a l'assortiment, ha continuat avançant en la renovació de les seccions de frescos, amb l'estratègia de Frescos Global, agrupant en més de 1.300 supermercats totes les millores i les innovacions d’aquestes seccions.

Dins d’aquest procés d'adaptació constant a les necessitats dels clients, s'emmarquen els 319 supermercats amb la nova secció A punt per Menjar (Pronto a Comer a Portugal), que ha reforçat l’assortiment amb nous plats locals i amb la incorporació de begudes fredes i calentes. També  cal afegir la nova zona habilitada amb taules i cadires que la companyia ha disposat dins d'algunes de les botigues perquè els "Caps" puguin consumir productes adquirits al supermercat. Aquesta iniciativa ha estat una gran oportunitat perquè més de 120 nous proveïdors especialistes s'uneixin a aquest projecte obert, ja que segons Juan Roig "per adaptar-nos a les noves solucions, oferir plats locals i garantir la qualitat cada dia, necessitarem més proveïdors especialistes".

Durant el 2019, aquesta necessitat d'especialització ha portat a Mercadona a avançar en la seva evolució cap al concepte de proveïdor Totaler, que va iniciar l'any passat, i a seguir construint un projecte obert i socialment responsable que aporta agilitat i coneixement compartit. En acabar l'any, la companyia col·labora amb 1.400 proveïdors Totaler, l'especialització dels quals li ha permès oferir productes nascuts de l'experiència de coinnovació amb el client i amb un repte irrenunciable: “qualitat, qualitat, qualitat i, sobretot, qualitat” com a clau diferencial de l'assortiment.

Una fita històrica per a Mercadona: la internacionalització

El 2 de juliol del 2019 Mercadona va aconseguir una nova fita en la seva història amb l'obertura del seu primer supermercat a Portugal, concretament a Canidelo, Vila Nova de Gaia, districte de Porto. Amb aquesta inauguració, a la qual s'han unit 9 botigues més als districtes de Porto, Braga i Aveiro -les dues últimes obertes el mes de desembre-, la companyia ha fet realitat el seu procés d'internacionalització, que va anunciar el 2016 i que s'ha construït durant aquests 3 anys gràcies a l'esforç de 900 treballadores i treballadors i de 300 proveïdors portuguesos.

La seva col·laboració diària ha contribuït a construir un assortiment per a i amb "O Chefe" portuguès i a assolir, en aquest primer any, una facturació total de més de 32 milions d'euros. A això cal afegir l'esforç inversor de la companyia per al desenvolupament d'aquest projecte, de més de 220 milions d'euros des de l’inici. D'aquest total, 150 milions d'euros s'han invertit durant el 2019, quantitat que s'ha destinat a l'obertura de les noves botigues, a l'adquisició de nous terrenys i a la posada en marxa del bloc logístic a Póvoa de Varzim, entre d'altres.

Transformació digital, sostenibilitat i venda online

La digitalització de la companyia ha estat un altre dels reptes importants en què ha treballat Mercadona el 2019. Amb una inversió de més de 160 milions, ha finalitzat la primera fase iniciada el 2018 per digitalitzar els supermercats i fer-los més eficients, productius i sostenibles. El procés de transformació digital també ha permès introduir millores en l'acte de compra dels clients, amb una major agilitat i calidesa, així com en els processos de cobrament i comanda de les treballadores i els treballadors, actualment amb eines més intuïtives i productives. Així mateix, amb la incorporació de noves aplicacions i sistemes de monitoratge de les diferents màquines i instal·lacions, s'ha reforçat el desenvolupament sostenible de la companyia per mitjà de la reducció i l’optimització del consum elèctric. A tot això cal sumar la inversió de més de 44 milions d'euros del nou Centre de Processament de Dades (CPD) situat a Villadangos del Páramo (Lleó).

Igualment, en aquest procés constant d'avenç tecnològic, ha invertit més de 8 milions d'euros per poder posar en marxa, el juny del 2019, el seu segon "Rusc", un magatzem en què se centralitza la preparació i la distribució de les comandes online, situat a Barcelona (polígon de la Zona Franca), des d'on se serveixen més de 50 codis postals. Aquest segon magatzem online s'uneix a l’ubicat al polígon Vara de Quart (València), obert el 2018. Amb una facturació conjunta de més de 6 milions d’euros mensuals i una plantilla de 540 persones, la companyia valora de manera positiva com està evolucionant el model de venda online i iniciarà el servei a Madrid durant el primer semestre del 2020. Per dur a terme aquest projecte de transformació digital, Mercadona va iniciar un procés de captació de talent, intern i extern, que continuarà durant el 2020 i que el 2019 ha permès incorporar 200 persones al Departament d'Informàtica, per acabar l'any amb un equip informàtic que es compon de 700 professionals especialitzats.

Creixement compartit, creació d’ocupació i igualtat

La persecució de tots els objectius ha permès a la companyia assolir les metes marcades i elevar el benefici net el 2019 fins als 623 milions d'euros (un 5 % més que l'exercici anterior), fruit del nivell d'esforç de tots els qui formen part del projecte. Per reconèixer aquest treball i la implicació, i fidel al seu principi segons el qual "l'èxit, si és compartit, és millor", Mercadona ha distribuït un 27 % del benefici total generat entre les treballadores i els treballadors de la plantilla, concretament 340 milions d'euros, en concepte de prima per objectius. A més, un altre 23 % del resultat, 282 milions d'euros -2 milions corresponen a Portugal-, s'ha revertit a la societat en concepte d'impostos, amb una taxa impositiva efectiva en l'impost de societats del 18 %; un 40 %, 493 milions d'euros en total, s'ha reinvertit en l'empresa com a recursos propis, i el 10 % restant, 130 milions d'euros, s'ha repartit entre els accionistes via dividends.

A conseqüència d'aquest creixement, i per poder seguir impulsant el procés de transformació iniciat, la companyia ha creat el 2019 un total de 4.200 nous llocs de treball fixos -3.600 a Espanya i 600 a Portugal-, fins a acabar l’any amb una plantilla de 90.000 persones -89.100 a Espanya i 900 a Portugal-. Així mateix, ha seguit impulsant mesures de caràcter social, com ho reflecteix el fet que el 2019 un total de 2.284 persones, pares i mares treballadores, hagin decidit allargar 30 dies els permisos per naixement establerts legalment i que 15.899 treballadores i treballadors hagin gaudit de jornades reduïdes. En aquest mateix àmbit, i dins de la seva política d'igualtat, cal destacar que el 62 % de la plantilla  són dones i que el 47 % dels llocs directius, un total de 1.877,  estan liderats també per dones.

Compromesos activament amb el medi ambient: “donar el sí a cuidar més el planeta”

Mercadona ha continuat impulsant el seu model de negoci responsable i ha reforçat el compromís amb la defensa del medi ambient a través de la incorporació de mesures per produir de manera sostenible i aconseguir un impacte mediambiental més positiu, fet que ha suposat un esforç inversor de 44 milions d'euros el 2019. La companyia, que aplica els principis de l'economia circular en multitud de processos, és conscient que encara té molt a millorar per donar resposta a allò que la societat i els "Caps" li demanen. Per aquest motiu, assumeix la responsabilitat de "donar el sí a cuidar més el planeta", un compromís que tots els qui formen Mercadona  assumeixen individualment i col·lectivament, juntament amb els proveïdors i "Caps".

El sistema de gestió ambiental propi de Mercadona treballa activament per adequar-se als reptes ambientals i socials. Immersa en diversos projectes que persegueixen l’objectiu comú de cuidar l'entorn cada dia més, la companyia està centrada a aconseguir que els seus processos interns siguin capaços de fer més amb menys impacte, així com a trobar solucions que tinguin en compte el factor ecològic. Els esforços se centren en una logística sostenible, l'eficiència energètica, la gestió de residus i la reducció del plàstic.

Pel que fa a la logística sostenible, el seu objectiu és augmentar l'eficiència i la sostenibilitat de la flota de transport, i implica utilitzar combustibles que redueixin la contaminació i noves tecnologies per a la gestió i la planificació de les rutes de proveïment. La companyia també ha millorat significativament l'eficiència energètica gràcies a la reducció d'emissions de gasos amb efecte d’hivernacle, al desenvolupament del pla de substitució de gasos refrigerants a totes les seves instal·lacions i a la gestió adequada de l'aigua. A més, s'estan dedicant importants esforços a la reducció de plàstics i residus. En aquest sentit, un primer objectiu, que ja s’ha assolit, ha estat eliminar completament les bosses de plàstic d'un sol ús a la línia de caixes, que s’han substituït per tres bosses reutilitzables i totes sostenibles: el cistell de ràfia, una bossa de paper reutilitzable i reciclable, i una bossa de plàstic reciclable i elaborada amb plàstic reciclat procedent dels processos interns de Mercadona. Aquesta última acció ha permès donar un nou ús a més de 8.000 tones de plàstic a l'any i se suma a altres moviments, com ara la incorporació de plàstic recuperat dels usos agrícoles a la línia de parament i neteja de la llar Bosque Verde, que la companyia va posar en marxa en col·laboració amb el proveïdor, SP Berner, ja fa 10 anys.

Aquestes iniciatives s'emmarquen dins d’un ambiciós projecte que té per objectiu repensar la funció del plàstic en els processos tant de la cadena agroalimentària com de Mercadona i els seus proveïdors, avançar cap als objectius de l'economia circular i fomentar el desenvolupament de nous materials d'envàs. Una part fonamental d'aquest procés ha estat l'auditoria que ITENE (Institut Tecnològic de l'Embalatge, Transport i Logística) ha realitzat a tots els envasos que la companyia utilitza actualment en els seus productes recomanats, i que ha portat a Mercadona a aprovar una estratègia (anomenada internament 6.25) per a la reducció de plàstic, amb 6 accions i l’objectiu d’arribar al 2025 havent complert un triple objectiu: reduir un 25 % de plàstic en els envasos de marca pròpia (eliminant el que no afegeixi valor, incorporant material reciclat, etc.), fer que tots ells siguin reciclables o compostables i aconseguir que la companyia, que actualment separa i envia a reciclar més del 70 % de tots els residus plàstics que genera, arribi al 100 % en el mateix horitzó temporal i eviti que aquests residus esdevinguin rebuig.

Inversió de 1.800 milions d’euros el 2020 per impulsar la Mercadona del futur

Per consolidar el seu desenvolupament i establir les bases de la Mercadona del futur, la companyia seguirà impulsant el pla de transformació 2018-2023. Per a això, té previst invertir 1.800 milions el 2020, que destinarà principalment a obrir nous supermercats -69 a Espanya i 10 Portugal-, a reformar 160 supermercats per adequar-los al nou Model de Botiga Eficient; a seguir desenvolupant el Projecte Frescos Global, i a implantar la nova secció A punt per Menjar / Pronto a Comer a 460 supermercats al llarg de l'any.

Així mateix, té previst seguir reforçant i optimitzant la seva xarxa logística amb la reforma i la inauguració de nous blocs logístics, i seguirà destinant importants recursos a la transformació digital, un altre dels seus reptes, i a l'obertura d'un nou magatzem online (“Rusc”) a Getafe (Madrid). Per a tot això, el 2020 la companyia crearà més de 2.000 llocs de treball estables i de qualitat, entre Espanya i Portugal.

El president de Mercadona, Juan Roig, ha manifestat que "el 2019, amb 'El Cap' sempre com a far, hem seguit consolidant la brutal transformació en què està immersa Mercadona i hem assolit una fita històrica per a tots els qui formem la companyia: la nostra internacionalització a Portugal el mes de juliol passat. Tot això, com els reptes que encara tenim per davant, no es podria aconseguir sense la veritable força de la transformació de Mercadona: les 90.000 persones -900 d'elles a Portugal-, que amb el seu talent, esforç i lideratge estan construint una empresa cada vegada més conscient que el seu paper és contribuir a millorar l'entorn social i econòmic produint de manera eficient i responsable per a generar prosperitat compartida". En aquest compromís irrenunciable, "tots els qui formem Mercadona ens hem marcat també per al 2020 un repte clar: donar el sí a cuidar més el planeta".

Projecte Llegat Juan Roig i Hortensia Herrero

Juan Roig també ha detallat com comparteixen i reinverteixen en la societat, tant ell com la vicepresidenta de Mercadona, Hortensia Herrero, una part important dels dividends i del seu patrimoni personal -50 milions d'euros el 2019-, a través de les diferents iniciatives del Projecte Llegat: emprenedoria, formació, esport, entreteniment, art i cultura. La previsió per al 2020 és de  76 milions.

Aquest compromís, que es va iniciar fa una dècada, neix de la convicció per part de tots dos que "el veritable èxit parteix de la generositat de compartir i posar al servei dels altres els coneixements i els recursos de què cadascú disposa". En el seu cas, ho fan a través de Marina de Empresas, la Fundació Trinidad Alfonso, el Valencia Basket Club, L'Alqueria del Basket, Licampa 1617 (Valencia Arena) i la Fundació Hortensia Herrero, entre d'altres.

Fets rellevants 2019 Mercadona

Juan Roig, president de Mercadona, després de la celebració de la Roda de Premsa 2019Juan Roig, president de Mercadona, després de la celebració de la Roda de Premsa 2019.

Juan Roig i membres del Comitè de Direcció de Mercadona a la zona de taules i cadires del nou model de botiga eficientJuan Roig i membres del Comitè de Direcció de Mercadona a la zona de taules i cadires del nou model de botiga eficient.

 

 

 

Memòria Anual 2019

Descarregar

 

 

 

 

Imatge de capçalera: Juan Roig i membres del Comitè de Direcció de Mercadona a la zona de taules i cadires del nou model de botiga eficient.