Logotipo de Mercadona

Mercadona incrementa la facturació un 3,9%, fins als 21.623 milions d'euros, i crea 4.000 nous llocs de treball fixos

02 de març de 2017

Consolida un any de creixement en ocupació i facturació gràcies al desenvolupament de l'estratègia “Assortiment Eficaç”, l'aposta per la innovació, l'impuls als productes frescos i la col·laboració amb interproveïdors i proveïdors especialistes per satisfer i sorprendre els clients

  • Després de crear 4.000 nous llocs de treball estable i de qualitat, la companyia ha tancat el 2016 amb una plantilla de 79.000 persones. La contribució tributària de Mercadona, via impostos i Seguretat Social, s'eleva a 1.468 milions d'euros el 2016
  • L'anunci del projecte internacional amb l'entrada a Portugal i la posada en marxa del nou model de botiga eficient, han estat dues de les grans fites de la companyia el 2016
  • El benefici net ascendeix a 636 milions d'euros, un 4% més; la inversió arriba als 685 milions d'euros, i les vendes en volum creixen un 4% fins als 11.071 milions de quilos i litres (quilitres)
  • Un any més ha compartit el benefici total entre els components de la companyia: 300 milions entre els treballadors en concepte de prima per objectius i 250 milions a la societat en concepte d'impostos. De la xifra del benefici net, 515 milions s'han reinvertit en l'empresa com a recursos propis i la resta s'ha repartit entre els accionistes via dividends
  • Per assolir els reptes del 2017, la cadena de supermercats té prevista la inversió més gran de la seva història: entre 1.000 i 1.200 milions d'euros; “i, a més, ha pres la decisió de sacrificar el benefici net, fins a 200 milions d’euros, que representa una tercera part respecte al benefici del 2016 amb l’objectiu de posar les bases del Mercadona del futur”, ha manifestat Juan Roig

Mercadona ha revalidat el 2016 el seu compromís per la creació d'ocupació estable i de qualitat generant 4.000 nous llocs de treball amb contracte fix, que eleven la seva plantilla a 79.000 persones. Aquesta aposta per la creació d'ocupació respon a la premissa que com més gran és el compromís i la satisfacció del treballador, més satisfet està "El Cap" (com internament la companyia anomena els seus clients), més vendes s'aconsegueixen, i més ocupació i benestar es crea en la societat. Una realitat que Mercadona ha tornat a comprovar el 2016, any en què ha incrementat la seva facturació un 3,9% fins a arribar als 21.623 milions d'euros, enfront dels 20.831 milions del 2015.

Les vendes en volum han augmentat un 4%, fins als 11.071 milions de quilos i litres (quilitres), i el benefici net de la companyia s'ha situat en 636 milions d'euros, un 4% més que el 2015.

Paral·lelament, Mercadona ha reforçat el seu compromís inversor, que ha arribat als 685 milions d'euros el 2016. Aquesta quantitat s'ha destinat a l'obertura de 50 nous supermercats, de manera que la seva xarxa ha crescut fins als 1.614, i a la reforma d'uns altres 35. Així mateix, ha permès continuar amb les obres de construcció del bloc logístic d'Abrera (Barcelona), amb vàries de les seves fases ja en funcionament, i prosseguir amb les del bloc logístic de Vitòria i les del Centre de Processament de Dades a Villadangos del Parámo (Lleó). També dins el capítol inversor s’ha d’incloure l'adquisició de la parcel·la situada a la localitat valenciana de Sagunt, concretament a Parc Sagunt, per a la construcció del principal bloc logístic regulador de la companyia.

És en aquest compromís sostingut que Mercadona té amb la creació de riquesa, ocupació i esforç inversor envers la societat, on s'emmarca la contribució tributària a Espanya que el 2016 s’eleva als 1.468 milions d'euros. D'aquest total, 693 milions corresponen a la Seguretat Social, 250 a impostos i 525 a la recaptació de l'IVA i l'IRPF.

Compartir el benefici generat

Seguint el principi segons els qual "l'èxit, si és compartit, és millor", i aplicant de nou la fórmula 25/25/40/10, un any més Mercadona ha repartit el 25% del seu benefici total generat de 1.186 milions d'euros amb la plantilla: 300 milions d'euros en concepte de prima per objectius; un altre 25% dels guanys, 250 milions, s'ha revertit en la societat en concepte d'impostos; un 40%, sobre 515 milions, s'ha reinvertit en l'empresa com a recursos propis, i el 10% restant s'ha repartit entre els accionistes via dividends.

El valor de la prescripció: satisfer i sorprendre "El Cap"

El 2016 Mercadona ha fet més estreta la col·laboració entre proveïdors, interproveïdors i clients per seguir satisfent i sorprenent "El Cap". Per a això, ha continuat reforçant la seva estratègia d'aconseguir un “Assortiment Eficaç”, amb més de 300 novetats i 350 millores de productes, que han tingut una gran acceptació i són fruit de la col·laboració compartida entre totes les parts de la cadena, fet que ha permès assolir una taxa d'èxit en el llançament de nous productes quatre vegades superior a la mitjana del sector. Són mostres d'aquesta col·laboració i escolta activa, per exemple, el suc de taronja acabat d'esprémer, iniciativa que està permetent vendre una mitjana de 50 litres per botiga i dia, i que suposarà una quantitat de 75 milions de quilos de taronges el 2017; el projecte de venda de sushi, incorporat actualment en 17 botigues, amb una mitjana de 105 unitats per botiga i dia, i també la introducció de nous productes en l’assortiment, com ara les llavors de xia, la quinoa, la kale (col verda), l’edamame (beines de soja verda), l'all negre o el te matcha, entre d'altres, el contingut en nutrients dels quals és molt beneficiós per a la salut i que són coneguts com a “superaliments”.

Així mateix, i amb l'objectiu d'oferir la màxima qualitat al preu més baix possible, ha reforçat l'estratègia, iniciada el 2012, d'especialitzar encara més el seu assortiment, fet pel qual seguirà incrementat la plantilla dels departaments de Prescripció i de Compres durant el 2017.

Al tancament del 2016 la companyia col·labora amb 126 interproveïdors i més de 500 proveïdors especialistes, que li han permès introduir, a través de la prescripció i la col·laboració conjunta, productes amb més frescor, més locals i més especialitzats que, en definitiva, s'adapten millor a les expectatives i els costums dels "Caps".

Conciliació i compromís amb el benestar dels treballadors

En el marc del seu compromís amb el benestar dels treballadors, la companyia ha seguit apostant per la conciliació familiar i laboral. Entre les iniciatives que fomenta en aquest àmbit, destaca, per exemple, el fet que el 2016 un 5% de treballadores de la plantilla hagi decidit ser mare o que, a més, 2.552 mares treballadores hagin optat per allargar 30 dies els quatre mesos de baixa de maternitat establerts legalment. També al llarg de l'any, 17.800 treballadores i treballadors han gaudit de jornades reduïdes, i en alguns d'aquests casos, a més, han portat els seus fills als centres educatius infantils gratuïts que la companyia té des del 2001 en quatre dels seus blocs logístics: Huévar del Aljarafe (Sevilla), Sant Isidro (Alacant), Ciempozuelos (Madrid) i Abrera (Barcelona).

Com a conseqüència d'aquestes mesures, així com de la seva aposta per l'ocupació de qualitat i el foment del desenvolupament professional, la política de recursos humans de Mercadona ha estat destacada per l'Organització Internacional del Treball (OIT), que depèn de les Nacions Unides. En l'estudi "L’ocupació atípica al món", se subratlla la manera de gestionar la plantilla de Mercadona com una de les claus de la seva estratègia de competitivitat.

Impacte activitat econòmica de Mercadona: 16.055 milions d'euros de compres a Espanya

A través de la seva activitat i de l'aposta sostenible per la indústria alimentària i el sector primari, Mercadona contribueix a impulsar l'economia a Espanya. Així ho posen de manifest les compres realitzades, que el 2016 s'han incrementat un 4%, fins a la quantitat de 16.055 milions d'euros, fet que significa que 12 de cada 100 euros de compres a la indústria alimentària a Espanya els realitza Mercadona. A això, cal afegir-hi el clúster industrial dels interproveïdors i proveïdors especialistes que col·laboren amb la cadena i que, amb la seva activitat i inversions, dinamitzen igualment l'economia d’arreu del territori. En conjunt, el 2016 aquest clúster ha creat 3.154 nous llocs de treball, fins a tancar l'any amb una plantilla total de 48.728 treballadors, 245 fàbriques i una inversió conjunta durant l'exercici de 560 milions d'euros, que han permès incorporar noves instal·lacions, així com posar en marxa 65 línies de producció i noves fàbriques.

El conjunt de tot això reflecteix la importància que l'aportació de Mercadona i la seva cadena de muntatge CASPOPDONA representen a Espanya: l’1,8% del PIB (20.100 milions d'euros), el 3,8% dels llocs de treball (660.000 treballadors) i el 85% de les compres realitzades al territori.

Compromisos per al 2017: una inversió històrica d’entre 1.000 i 1.200 milions per transformar Mercadona

Amb l'objectiu de seguir creixent a mitjà i llarg termini, Mercadona continuarà impulsant el 2017 les principals estratègies abordades ja el 2016 com ara els nous models de venda, fet pel qual té previst duplicar la inversió en formació, que arribarà als 100 milions d’euros.

A més, iniciarà l'estudi del projecte online de la companyia i continuarà el desenvolupament de l'expansió a Portugal, on ja ha adquirit el terreny per a una de les quatre botigues que té previst obrir el 2019. Paral·lelament, quadruplicarà la inversió en el manteniment de les seves botigues i en les reformes, enguany 126, que juntament amb l’obertura de 30 nous supermercats impulsaran la implantació del nou model de botiga eficient, on "El Cap" podrà gaudir del màxim servei, amb un espai més ampli, confortable i una millor disposició de l'assortiment.

Igualment continuarà amb la construcció del Centre de Processament de Dades a Villadangos del Páramo (Lleó). En l'àrea de logística, s'iniciarà la construcció de la nova plataforma que es convertirà en el seu principal bloc logístic regulador a la localitat valenciana de Sagunt, concretament a Parc Sagunt, i continuarà amb la construcció del bloc de Vitòria i el d'Abrera a Barcelona.

Per dur a terme tots aquests reptes, destinats a la transformació de Mercadona, la companyia té previst fer la  inversió més gran de la seva història: entre 1.000 i 1.200 milions d'euros, el 2017.

Aquesta forta inversió ve donada per la decisió que han pres els accionistes de la companyia i el Comitè de Direcció de treure el focus dels beneficis a curt termini durant el 2017 y el 2018. Tal com ha destacat el president de Mercadona, Juan Roig, "el capital de la companyia no suposarà un fre per a la transformació de l'empresa i, per això, el 2017 es redueix el benefici net a 200 milions d’euros, una tercera part respecte al 2016”. En aquest sentit, ha afegit que "amb l'objectiu de posar les bases del Mercadona del futur s’ha decidit sacrificar els beneficis a curt termini perquè els moviments en què Mercadona està immersa avancin més ràpidament i de manera sostinguda. Estem convençuts del gran valor que aquesta decisió tindrà per millorar la satisfacció dels 5 components de la companyia a mitjà i llarg termini. Aquest és el model d'empresa responsable i sòlida que tots els qui formem Mercadona volem", ha conclòs.

MERCADONA: ALGUNS FETS RELLEVANTS EL 2016

MERCADONA: ALGUNS FETS RELLEVANTS EL 2016

 

Juan Roig durant la Roda de Premsa de Mercadona 2016.

Juan Roig y miembros del Comité de Dirección de Mercadona.Juan Roig i membres del Comitè de Direcció de Mercadona durant la Roda de Premsa de Mercadona 2016.

 

 

Memòria Anual 2016

Descargar