Cartell Enquesta d’Hàbits de Consum 2019

La Taula de Participació presenta els resultats de l'Enquesta d’Hàbits de Compra i Consum 2019

21 de novembre de 2019
  • La Taula de Participació, grup de treball constituït per les associacions de consumidors i usuaris CECU, FUCI, UNAECAUCE i Mercadona, presenta l’Enquesta d’Hàbits de Compra i Consum 2019.
  • Els resultats principals conclouen que estem davant d'un consumidor preocupat per la seva salut, sensible amb el malbaratament alimentari i respectuós amb el medi ambient.
  • El sondeig analitza els hàbits de compra i consum de 3.300 consumidors per descobrir com estan evolucionant aquests hàbits entre la població espanyola.

Vídeo en espanyol:

La Taula de Participació ha presentat els resultats de l'Enquesta d’Hàbits de Compra i Consum 2019, en què han participat 3.300 famílies de tot Espanya amb l'objectiu de descobrir com estan evolucionant els hàbits de compra i consum de la població espanyola. L'enquesta l’ha realitzada el grup de treball format per les federacions i confederacions d'associacions de consumidors i usuaris CECU, FUCI, UNAE i CAUCE, juntament amb Mercadona.

La seva missió és conèixer i formar i informar el consumidor a través de la promoció d'accions que afegeixin valor i en permetin la protecció. Això és possible gràcies a les reunions periòdiques en què el grup de treball s'encarrega de debatre temes d'actualitat, noves tendències i hàbits de consum.

Aquest estudi, que s'elabora des de fa quatre anys, ha acumulat gairebé 11.000 consumidors enquestats, gràcies als quals el 2015 vam descobrir un consumidor més eficient i exigent, preocupat per la seva salut, i més solidari i responsable. Un any després, part dels hàbits de consum van canviar per la situació econòmica i es va detectar una necessitat més gran de formació alimentària. El 2017 va destacar el paper tecnològic, promogut per un consumidor atrevit amb el mercat online, però amb marge de millora quant a hàbits alimentaris. L'any passat, l'estudi va concloure que el consumidor era més prudent i cada cap més conscienciat socialment amb l'entorn.

Conclusions principals del perfil del consumidor actual

Enguany, tenint en compte les variables de gènere, edat, nivell d'estudis, àmbit de residència i nombre de membres per unitat familiar, i després d’analitzar els resultats de les 48 preguntes de l'enquesta, la Taula de Participació conclou que el perfil del consumidor és el següent:

  • Eficient. El 58 % dels consumidors ha canviat els hàbits de compra i consum.
  • Reservat. El 66 % tria el supermercat com a lloc habitual de compra.
  • Intel·ligent. El 64 % diu que no està influenciat per les xarxes socials.
  • Crític en la lectura d'etiquetes. El 58 % considera que els ingredients (53 %), la data de caducitat (40 %) i l'origen (3 %) són els elements més importants.
  • Amb necessitat de formació: el 28 % no diferencia la data de consum preferent de la data de caducitat.
  • Preocupat per la seva salut. El 68 % considera que els seus hàbits alimentaris són saludables.
  • Informat. El 49 % considera que disposa d'informació suficient sobre alimentació.
  • Sensible amb el malbaratament alimentari. El 95 % pensa que el malbaratament alimentari és un problema important i el 54 % considera que la responsabilitat del malbaratament alimentari és de tota la societat.
  • Respectuós amb el medi ambient: el 82 % separa residus, el 76 % reutilitza bosses de plàstic i el 67 % fa servir bosses multiusos.

Aquest estudi abraça quatre àrees: hàbits de compra i consum; decisió de compra, factors i noves tendències; etiquetatge dels aliments i hàbits saludables, i responsabilitat social en els hàbits de producció i de compra.

Document en espanyol:

Resultats principals de l'Enquesta d’Hàbits de Compra i Consum 2019Resultats principals de l'Enquesta d’Hàbits de Compra i Consum 2019.