Clients de Mercadona en un dinar

Així és la innovació conjunta amb els clients de Mercadona

25 de octubre de 2018
  • Per llançar innovacions, desenvolupar nous productes o millorar els existents, Mercadona disposa de Centres de Coinnovació en què estudia i comparteix amb els clients les seves experiències de consum.
  • El 2017 Mercadona va mantenir 9.000 sessions amb clients i va invertir 7 milions d'euros en aquests centres.

Des de l'any 2011, Mercadona disposa d'un Model de Coinnovació propi per poder oferir un Assortiment Eficaç que satisfaci les necessitats dels seus "Caps", com anomena els seus clients. En aquests centres la companyia treballa per millorar els productes i desenvolupar noves solucions o innovacions a partir de les opinions i les necessitats dels seus clients, que proven i testen cada un dels productes. El 2017 Mercadona va invertir 7 milions en els seus 16 Centres de Coinnovació i va fer 9.000 sessions amb clients.

Exteriores del Centro de Coinnovación del Jarro en Paterna (València)

Exteriors del Centre de Coinnovació del Jarro a Paterna (València).

Aquest projecte pioner es va posar en marxa en el marc de l’Estratègia Davantal, que consisteix a "posar-se el davantal" per compartir amb els clients experiències i costums d'ús en alimentació, neteja de la roba i de la llar, higiene personal i alimentació i cura de mascotes.

Aquesta iniciativa permet a la companyia aprendre dels clients i adaptar les solucions als hàbits de consum i gustos del consumidor. D'aquesta manera, és possible oferir un assortiment de més de 8.000 productes perquè "El Cap" tingui la possibilitat de compondre el seu "Carretó Menú", és a dir, la "Compra Total" al mínim cost mensual. Això també és possible gràcies als interproveïdors i els proveïdors, tots ells especialistes a captar i desenvolupar les millors solucions i al menor preu. De fet, els fabricants interproveïdors de Mercadona destinen a R+D+doble i més recursos que la mitjana espanyola del sector: un 2,47 % de la plantilla enfront de l’1,06 % (font: Institut Nacional d'Estadística).

Com és el procés de Coinnovació amb els clients

Proceso del Modelo de Coinnovación con Procés del Model de Coinnovació amb "El Cap" de Mercadona

El Model de Coinnovació de Mercadona es compon de tres fases:

ü 1r Captar a la botiga i/o al Centre de Coinnovació les necessitats dels clients a través de l'escolta, l'observació i la interpretació. Mercadona disposa d'especialistes en l'escolta dels clients.

ü 2n Definir la solució i traslladar la informació al proveïdor especialista perquè fabriqui el producte.

ü 3r Transmetre la solució i implantar-la a les botigues.

A més, Mercadona no només treballa la innovació de producte, sinó també tres eixos d'innovació més: la innovació de processos, la innovació tecnològica i la innovació de concepte. Ho fa apostant per la introducció de millores que aportin senzillesa i agilitat als processos de tota la cadena de muntatge de Mercadona, sempre amb l'objectiu de satisfer les necessitats dels cinc components de la companyia: tant el "Cap" (client), com el Treballador, el Proveïdor, la Societat i, finalment, el Capital.