Roda de Premsa de Mercadona 2017

Mercadona incrementa la facturació un 6%, fins als 22.915 milions, i crea 5.000 noves ocupacions fixes

13 de març de 2018

Amb una inversió rècord de 1.008 milions d’euros en 2017 i una previsió d’invertir 1.500 milions en 2018, només amb recursos propis.

  • L’aposta per un nou Model de Botiga Eficient i per la qualitat dels seus productes frescos, amb el projecte Frescos Global, al mateix temps que disposar d’un assortiment cada vegada més adaptat a les necessitats del “Cap”, un Assortiment Eficaç, han elevat la facturació en superfície constant també un 6 %, després d’incrementar més de 75 tiquets/botiga/dia.
  • Ha creat 5.000 nous llocs de treball estable i de qualitat en 2017, 15 al dia, la qual cosa eleva la seua plantilla fins a les 84.000 persones amb contracte fix.
  • En 2017 el benefici net ha sigut de 322 milions d’euros, un 49 % menys que en 2016, d’acord amb la decisió presa pels accionistes de centrar els esforços en el llarg termini i apostar per la inversió per a transformar Mercadona.
  • Un any més, el repartiment del benefici total ha continuat mantenint el principi que “el creixement compartit sap millor”. Mercadona ha distribuït el benefici total en la manera següent: 205 milions a la Societat en concepte d’impostos i 313 milions entre els seus treballadors en concepte de prima per objectius. I dels 322 M€ del benefici net, 202 milions s’han reinvertit en l’empresa com a recursos propis, mentres que la resta s’ha repartit entre els accionistes via dividends.

Mercadona ha incrementat en 2017 la seua facturació un 6 %, fins als 22.915 milions d’euros, i ha experimentat un creixement de les vendes en volum del 5 %, fins als 11.586 milions de quilos i litres (quilitres). En creixement a superfície constant, els dos indicadors han experimentat la mateixa evolució (+6 % en facturació i +5 % en volum). Estes dos xifres reflectixen que l’estratègia de transformació iniciada per la companyia fa un any va pel camí traçat, com també posa de manifest l’increment de més de 75 tiquets/botiga/dia de mitjana en 2017.

Per a impulsar l’estratègia implantada en 2017 de fer la inversió necessària per a transformar l’empresa, la companyia ha abordat diferents moviments al llarg de l’any. En innovació en botigues destaca la implantació en 157 supermercats del Nou Model de Botiga Eficient, que contribuïx a optimitzar l’acte de compra dels clients, i l’esforç realitzat per a ser més botiguers i especialistes per mitjà del Projecte de Frescos Global, ja implantat en quasi 200 botigues. Amb esta finalitat, la companyia està introduint millores importants en les seccions de frescos, que ara disposen de carnisseries amb una millor qualitat de producte i en les quals els clients poden personalitzar els talls de la carn en el punt d’acabat; una secció de pernil renovada que oferix tall a ganivet i envasament al buit del producte; pescateries amb millor servei i assortiment local gràcies al projecte de peix de llotja i el nou assortiment de sushi, o una nova secció de forn amb productes més frescos i adaptats a les necessitats dels clients, entre altres iniciatives.

Paral·lelament, en 2017 Mercadona ha continuat impulsant el seu model d’Assortiment Eficaç per a ser cada vegada més Totaler, construït amb “El Cap” i per al “Cap”. Per a aconseguir-ho, i gràcies al treball dut a terme en els 16 centres de coinnovació, i també a l’esforç dels interproveïdors i proveïdors especialistes, ha continuat adaptant l’assortiment a través de la innovació i millora constant, la qual cosa li ha permés introduir més de 300 nous productes i millores en els seus lineals.

El president de Mercadona, Juan Roig, ha manifestat que 2017 ha sigut un punt d’inflexió per a tot els qui formem Mercadona. “Estem treballant en el llarg termini i compromesos en la consolidació d’un projecte de transformació disruptiu que posa en el centre l’esforç de les persones. Aconseguir-ho requerix convenciment i el gran mèrit està en l’esforç de les 84.000 persones de Mercadona i els proveïdors especialistes per a garantir tots els dies la satisfacció del “Cap”, els nostres clients. Ells són la raó d’estos excel·lents resultats”.

Compromesos amb la inversió necessària per a transformar Mercadona

Per a aconseguir esta transformació estratègica de manera sostenible, la companyia, amb càrrec als seus recursos propis, ha invertit 1.008 milions d’euros, un 47% més que en 2016. Este esforç inversor ha permés obrir 29 nous supermercats, la qual cosa va fer créixer la seua xarxa fins als 1.627, i reformar-ne 126 més, tots amb el Nou Model de Botiga Eficient. A més, la inversió també s’ha destinat a impulsar totes les seccions de frescos, i l’obertura de dos nous centres de coinnovació, a Paterna (València) i en la localitat portuguesa de Matosinhos (Porto). A això se sumen els projectes realitzats per a automatitzar els blocs logístics i eliminar sobreesforços dels treballadors, les obres del Bloc Logístic d’Abrera (Barcelona), les del Bloc Logístic de Vitòria-Gasteiz (Araba/Àlaba), o l’inici de la construcció del Bloc Logístic de Parc Sagunt a la localitat valenciana de Sagunt i del Centre de Processament de Dades a Villadangos del Páramo (Lleó).

Pel que fa als avanços en la seua transformació digital, Mercadona ha firmat amb el líder del mercat en programari d’aplicacions de negoci, SAP, un acord durant 5 anys amb l’objectiu disruptiu de transformar i millorar els processos de la companyia. Dins d’estos avanços tecnològics es troba també el desenvolupament del projecte de Mercadona online, la fase d’inici del qual en laboratori en alguns districtes de la ciutat de València està prevista per al segon semestre de 2018 i implica tant la construcció d’una nova web en línia i aplicació mòbil, com la d’un magatzem propi (Colmena) per al repartiment en la ciutat de València, amb vehicles específics de tres temperatures especialment dissenyats per a Mercadona. És un projecte per a “provar i aprendre”, convençuts del potencial que té per a satisfer molt bé el “Cap” en línia i el Capital (fer-ho rendible).

Internacionalització

El projecte de Mercadona a Portugal ha continuat avançant i ha sigut un altre dels capítols inversors destacables. A més de l’obertura del Centre de Coinnovació de Matosinhos, s’ha anunciat la construcció del Bloc Logístic de Póvoa de Varzim (Porto), que s’obrirà conjuntament amb els quatre supermercats que Mercadona té previst inaugurar a Gran Porto durant 2019, algun dels quals ja ha iniciat les obres.

I en l’apartat de creació d’ocupació, destaca la contractació de més de 120 directius i l’inici de la selecció dels equips per a les quatre primeres botigues.

Un ferm compromís amb l’ocupació estable i de qualitat: 5.000 nous llocs de treball

Dins del seu compromís amb l’ocupació estable i de qualitat, Mercadona ha creat 5.000 nous llocs de treball en 2017, la qual cosa ha suposat tancar l’exercici amb una plantilla de 84.000 persones (el 64 % dones). Les noves incorporacions, una mitjana de 15 al dia, tenen un salari mínim net d’entrada de 1.132 euros al mes i, com qualsevol de les persones que ja treballen en Mercadona, disposen de les mateixes polítiques de conciliació familiar i laboral de la companyia, i també de les mateixes oportunitats de formació i promoció. Actualment, el 47 % dels llocs directius són ocupats per dones. En este sentit, l’esforç que la companyia realitza any rere any en formació ha sigut de 65 milions d’euros en 2017, i d’esta formació s’han beneficiat 40.560 empleats.

Compartir el benefici: un model de Responsabilitat Social

Mercadona, un any més, s’ha reafirmat en el seu principi que “L’èxit, si és compartit, sap millor”. Del seu benefici total generat, un 35 % s’ha repartit amb la plantilla, en total, 313 milions d’euros en concepte de prima per objectius; un 25 % dels guanys, 205 milions, s’ha revertit en la Societat en concepte d’impostos; un 25 %, al voltant de 202 milions, s’ha reinvertit en l’empresa com a recursos propis, i el 15 % restant s’ha repartit entre els accionistes via dividends.

Fruit d’este compromís amb el creixement compartit, i d’acord amb la metodologia actualitzada per l’Institut Valencià d’Investigacions Econòmiques (IVIE), l’aportació global de Mercadona a la creació de riquesa a Espanya representa el 3 % de l’ocupació total del país (545.000 llocs de treball), l’1,7 % del PIB (19.500 milions d’euros) i un volum de compres en el mercat nacional de 17.533 milions d’euros, que representa el 85 % del total de les compres realitzades per la companyia.

Nova inversió rècord de més de 1.500 milions en 2018

En 2018 Mercadona tornarà a fer novament una inversió històrica, de més de 1.500 milions d’euros, destinada a l’obertura de 27 supermercats, entre els quals es trobaran les noves obertures a Ceuta, a Melilla i a La Palma, i la reforma de més de 200 supermercats amb el Nou Model de Botiga Eficient. Així com continuar amb la implantació del Projecte de Frescos Global que està previst que s’implante, a més, en 200 botigues més enguany.

Paral·lelament, la companyia continuarà la construcció dels blocs logístics de Vitòria-Gasteiz (Araba/Àlaba) i d’Abrera (Barcelona), del nou magatzem en línia a València i del Centre de Processament de Dades a Villadangos del Páramo (Lleó) així com l’inici de les obres en el Bloc Logístic de Parc Sagunt, en la localitat valenciana de Sagunt. A tot això se sumarà l’avanç del projecte de Mercadona a Portugal, amb la construcció del Bloc Logístic de Póvoa de Varzim (Porto) i les obres dels quatre supermercats que s’obriran a Gran Porto durant 2019, així com el desenvolupament del projecte de transformació digital amb SAP i l’inici del projecte en línia.

Esta inversió sostenible es farà amb els recursos propis de la companyia i està motivada per la decisió ja manifestada pels accionistes l’any passat de basar les decisions de Mercadona en el llarg termini perquè, segons ha manifestat Juan Roig, “si poses el focus en el benefici a curt termini és difícil prendre decisions, i ara el nostre ferm compromís és invertir per a transformar la companyia; de fet, està prevista i aprovada una inversió superior a 8.500 milions d’euros entre 2018 i 2023, amb recursos propis. Per a continuar construint un model d’empresa diferent i responsable socialment, de la qual la gent se’n sent orgullosa. Este és el camí pel qual tots els qui formem el Projecte Mercadona hem decidit avançar, un camí que, a la vista dels resultats obtinguts en 2017, està ben traçat”.

Mercadona: Alguns fets rellevants en 2017

 

Juan Roig Presidente de Mercadona Rueda de Prensa 2017Juan Roig durant la roda de premsa de Mercadona 2017.

Memòria Anual 2017

Descargar