Simulació Economia Circular Logifruit per a Mercadona

Mercadona consolida el seu model de logística sostenible després de 25 anys de relació amb Logifruit

19 de febrer de 2021
  • La reutilització dels envasos permet evitar 180.000 t/any de materials d'un sol ús i 96.710 trajectes de camió a l'any.
  • Aquestes caixes reutilitzables permeten més de 120 usos i són reparables i 100 % reciclables, fet que beneficia totes les baules de la xarxa de subministrament: productor, distribuïdor i punt de venda.
  • En el marc de les seves polítiques d'Economia Circular per produir més amb menys recursos naturals.

Mercadona consolida el seu model de logística sostenible després de 25 anys de relació amb Logifruit, Proveïdor Totaler de logística i pioner a introduir el palet de plàstic higienitzable, reutilitzable i reciclable, així com la caixa plegable per a la distribució alimentària a Espanya. Gràcies a l’aposta per l’optimització constant dels recursos, la companyia ha aconseguit millores logístiques importants. N’és un bon exemple la conversió de caixes rígides en caixes plegables, que ha aportat beneficis a tota la xarxa de subministrament: en l’espai que ocupa una caixa rígida, ara se’n transporten tres de plegables. Això ha suposat una disminució de 96.710 trajectes de camió i menys consum de combustible i d’emissions de CO2 a l'atmosfera.

Fundada el 1996, Logifruit va iniciar aquell mateix any la seva relació amb Mercadona donant servei als proveïdors de fruites i verdures de la companyia. Des de llavors, treballa seguint les premisses de la política d'economia circular que promou la UE (Reducció, Reutilització, Reparació i Reciclatge de l'envàs al final de la seva vida útil), fent un ús eficient dels recursos i afavorint que els materials romanguin en el cicle productiu el màxim temps possible.

El disseny i els materials emprats permeten que els palets i les caixes completin múltiples circuits, des del productor primari fins a la botiga. La seva neteja, la fàcil reparació i la reciclabilitat –són dissenys modulars- converteixen Logifruit en un model d'economia circular. Després de cada cicle d'ús, cada caixa o palet torna al magatzem i entra en un procés automatitzat de neteja i desinfecció que garanteix la seguretat i la higiene. En pocs minuts, estan a punt per tornar-los a utilitzar.

Aquest sistema de treball eficient i sostenible persegueix el ple aprofitament de les matèries primeres i aconseguir el residu zero. Gràcies a aquests envasos reutilitzables, és possible estalviar més de 180.000 tones de materials d'un sol ús a l'any.

Simulació Economia Circular Logifruit per a MercadonaLogifruit centra la seva activitat en el rentatge, la desinfecció, la classificació, l’emmagatzematge i el lloguer d'envasos reutilitzables de plàstic.

Els proveïdors Totaler de Mercadona també desenvolupen les seves pròpies estratègies en aquest sentit. En els darrers anys, han dut a terme més de 300 mesures amb un estalvi total de 2.500 tones de material d'envàs, segons dades del Pla Empresarial de Prevenció d'Ecoembes.

Així, per exemple, en termes de costos, el model de reutilització elimina considerablement les inversions realitzades en la fabricació d'un nombre més gran d'envasos i redueix el cost en les partides de gestió, control i producció de la cadena de subministrament, alhora que permet assolir preus més competitius derivats de les economies d'escala. Per la seva banda, en termes d'envàs, es propicia l'estandardització i es reforça la higiene, fet que incideix especialment en la seguretat alimentària. També s'obtenen avantatges en la manipulació, ja que es redueix l'espai als magatzems gràcies a una millor gestió de l'estoc, i es reforça la seguretat del procés de retirada d'envasos buits.

A més, la col·laboració entre Mercadona i Logifruit incrementa la seguretat, l'eficiència i l'agilitat en el transport de la mercaderia; optimitza el repartiment de rutes; millora el flux de productes fins al lineal; optimitza el volum de lliurament a proveïdors, i reforça la traçabilitat.

Instal·lacions amb maquinària d’última generació LogifruitUna de les 13 plataformes sostenibles de què disposa Logifruit a Espanya, que sumen més de 200.000 metres quadrats en instal·lacions amb maquinària d'última generació.

El sistema funciona també gràcies a la logística inversa i a la denominada Estratègia del Vuit, l'objectiu de la qual és no transportar "aire", és a dir, que els camions no viatgin mai buits, de manera que són necessaris menys viatges amb un menor impacte en l'entorn. La dinàmica és àgil i eficaç: els camions porten els envasos usats al bloc, on es revisen i es reparen quan cal (la peça substituïda s’envia a reciclar). En pocs minuts, els envasos tornen a estar a punt -nets, higienitzats i paletitzats- per tornar al proveïdor i, de nou, a les botigues. És un exemple clar d'economia circular, en què els materials es mantenen en el cicle productiu el màxim temps possible.

Segons Margarita Muñoz, directora de Responsabilitat Social de Mercadona, "des de fa temps apostem per un model de logística sostenible, que contribueixi a reduir l'impacte ambiental de la nostra activitat. Després de tots aquests anys de col·laboració amb Logifruit en la posada en marxa d’aquests envasos seguint els principis de l'Economia Circular i l’eficiència, cada vegada estem més convençuts de la necessitat de seguir cuidant el planeta i d’impulsar iniciatives i models sostenibles com el de Logifruit, que a més garanteix la seguretat alimentària dels envasos, l'ergonomia i l'eficiència en el transport".

El 2019 Mercadona va destinar més de 40 milions d'euros a la protecció del medi ambient i continuarà treballant de manera activa introduint millores i destinant esforços per minimitzar l'impacte de la seva activitat. Conscient que queda molt per millorar i amb els principis de l'Economia Circular com a base, la companyia continua avançant en la seva brutal transformació i destinarà més de 140 milions d'euros fins al 2025 per reduir el plàstic i gestionar els seus residus a través de la seva Estratègia 6.25.

Mercadona i Logifruit 25 anys de relació

Una política d’acció social sostenible integrada en l’estratègia d’RSE de Mercadona

Dins el compromís de compartir amb la societat part de tot el que en rep, Mercadona desenvolupa el Pla de Responsabilitat Social, que atén el component social i ètic a través de diferents línies d'actuació sostenibles que reforcen l’aposta pel creixement compartit. En el marc d'aquesta política, Mercadona col·labora amb més de 290 menjadors socials, 60 bancs d'aliments i altres entitats socials de tot Espanya i Portugal, als quals fa donacions diàriament, i participa en les campanyes de recollida d'aliments que aquestes entitats organitzen. De fet, el 2020 la companyia ha donat a totes aquestes entitats i organitzacions un total de 17.000 tones d'aliments -15.800 a Espanya i 1.200 a Portugal. Aquestes quantitats s’han anat incrementant des que la companyia va prendre la decisió de reforçar els processos de donació de productes de primera necessitat als menjadors socials i bancs d'aliments amb què col·labora habitualment. Mercadona també col·labora estretament amb 32 fundacions i centres ocupacionals en la decoració de les seves botigues amb murals de trencadís, que elaboren més de 1.000 persones amb diferents graus de discapacitat.

Una altra línia estratègica del Pla de Responsabilitat Social de Mercadona és la sostenibilitat mediambiental. Per a això, Mercadona disposa d'un Sistema de Gestió Ambiental propi, que es basa en els principis de l’Economia Circular i està enfocat a l'optimització logística, l'eficiència energètica, la gestió de residus, la producció sostenible i la reducció del plàstic. En aquest sentit, destaca que Mercadona, juntament amb els seus Proveïdors Totaler, treballa en l'Estratègia 6.25 per aconseguir el 2025 un triple objectiu: reduir un 25 % de plàstic, que tots els envasos siguin reciclables i reciclar tot el residu plàstic. A més, treballa en el Projecte de Distribució Urbana Sostenible i en la millora de la qualitat de l'aire a les ciutats mitjançant camions i furgonetes propulsats per tecnologies més netes i eficients.

Pensant en la mobilitat sostenible de "El Cap" (client), l'empresa ja disposa de 1.350 places d'aparcament amb punts de recàrrega per a vehicles elèctrics ubicades als pàrquings de més de 500 botigues. Mercadona va començar a instal·lar punts de recàrrega per a vehicles elèctrics el 2017, amb la implantació del Nou Model de Botiga Eficient, i preveu seguir augmentant aquesta xifra al llarg del 2021.

Des de l’any 2011, Mercadona és sòcia del Pacte Mundial de les Nacions Unides per la defensa dels valors fonamentals en matèria de drets humans, normes laborals, medi ambient i lluita contra la corrupció.

Logo EActiVat