Juan Roig, durante la presentación de los resultados de Mercadona de 2012.

Mercadona inverteix 650 milions d'euros i crea 4.000 nous llocs de treball fixos el 2012

07 de març de 2013

La companyia reparteix entre el conjunt de la seva plantilla 263 milions d'euros: 240 en concepte de prima per objectius i 23 milions addicionals en concepte de compensació extraordinària

  • La facturació creix un 7%, fins als 19.077 milions d'euros.
  • El benefici net se situa en 508 milions d'euros, un 7% més que el 2011, cosa que representa un 2,9% de la xifra de vendes.
  • Amb l'objectiu de potenciar el valor del sector primari del nostre país, la companyia seguirà destinant importants recursos i capacitats al desenvolupament d'una Cadena Agroalimentària Sostenible.
  • Juan Roig: "Mercadona continuarà reforçant la seva aposta per l'ocupació de qualitat; i com a president de la companyia per mi és un orgull poder dir que qualsevol caixer/a o reposador/a amb més de quatre anys a Mercadona disposa d'un salari que, incloses les primes per objectius, supera els 1.600 euros nets al mes".

Mercadona ha creat 4.000 nous llocs de treball directes el 2012, tots ells fixos, cosa que eleva el total de la seva plantilla a 74.000 persones. Amb això, la companyia ha reforçat el compromís que manté amb la generació d'ocupació estable i de qualitat al nostre país, com ho demostra el fet que, malgrat el context complicat, hagi incorporat un total de 14.000 persones noves a la seva plantilla durant els últims cinc anys.

Al tancament del 2012, gràcies tant a la implicació del conjunt de les seves treballadores i treballadors com a la confiança demostrada pels clients, la companyia ha assolit una facturació de 19.077 milions d'euros, un 7% més que el 2011. També gràcies a això, el creixement de vendes en superfície constant ha estat d’un 2%. A més, les seves vendes en volum han crescut un 6%, fins als 9.647 milions de quilos i litres (quilitres).

Un any més, Mercadona ha seguit incrementat la seva productivitat, amb un creixement de l'1%. Aquesta millora, sumada a l'esforç de tots els qui formen part de la companyia i a les diferents iniciatives posades en marxa per millorar l'eficiència, ha permès elevar el benefici net fins als 508 milions d'euros, un 7% més que el 2011, xifra que representa un 2,9% de les vendes.

En el marc de vincular part de la seva retribució als beneficis i a la productivitat de la companyia, Mercadona ha repartit entre els seus treballadors 240 milions d'euros en concepte de primes per objectius. A això, a més, cal sumar-hi una compensació extraordinària de 23 milions d'euros que la companyia també ha decidit repartir per neutralitzar els efectes derivats de la pujada dels trams de retenció de l'IRPF. Amb aquest repartiment addicional, Mercadona ha volgut garantir a tots els seus treballadors i treballadores almenys el mateix salari net que van percebre el 2011.

Segons Juan Roig, "Mercadona continuarà reforçant la seva aposta per l'ocupació de qualitat; i com a president de la companyia per mi és un orgull poder dir que qualsevol caixer/a o reposador/a amb més de quatre anys a Mercadona disposa d'un salari que, incloses les primes per objectius, supera els 1.600 euros nets al mes".

Mercadona: Aposta pel Sector Primari i la Cadena Agroalimentària Sostenible

El 2012, Mercadona ha posat en marxa diferents iniciatives per incrementar el seu compromís amb el desenvolupament d'una Cadena Agroalimentària Sostenible. De fet, la companyia treballa des de fa anys al costat dels seus interproveïdors en aquest sentit, amb l'objectiu de potenciar el valor del sector primari del nostre país i vertebrar les economies locals, tot i que reconeix que encara queda molt per fer en aquest sentit.

Per a això, en el decurs de l'any s'ha fet més estreta la col•laboració amb aquest sector i s’han aconseguit acords estables amb més de 4.200 agricultors, 3.200 ramaders i 41 confraries de pescadors, on es compren diàriament més de 90 tones de peix de llotja. A més, en la recerca constant de solucions sostenibles per al sector primari, la companyia també ha impulsat iniciatives concretes, com ara la decisió conjunta amb els seus interproveïdors lactis de pagar 2,5 cèntims més per litre de llet adquirit als ramaders, mesura de la qual s'han beneficiat 2.000 ramaders nacionals que subministren llet de la marca Hacendado.

Dins d'aquest compromís prioritari amb el sector primari, en el qual la companyia creu que hi ha una clara oportunitat de creixement i millora, Mercadona seguirà destinant importants recursos i capacitats els propers anys per contribuir al desenvolupament d'una Cadena Agroalimentària Sostenible al nostre país. Per això, i atesos els esforços que es realitzaran els anys vinents en aquest àmbit, ha decidit ajornar el seu projecte internacional temporalment, tot i que seguirà estudiant qualsevol oportunitat que es pugui presentar durant aquest temps.

El repte de l'adaptació: laboratoris i Estratègia Davantal

Al llarg del 2012, la companyia ha seguit fent front a un repte que considera d'especial importància: el de l'adaptació de forma àgil i ràpida a les necessitats dels seus clients. Per a això, ha fomentat, entre el conjunt de la seva plantilla, la proposta de noves idees i projectes que, un cop analitzats i provats amb la col•laboració dels clients, han permès introduir millores. De fet, la companyia ha posat en marxa als seus supermercats diversos "laboratoris", espais que ha dissenyat per, directament a través de l'experiència amb els seus clients, introduir diverses millores d'assortiment, servei i processos. Actualment, i centrada en el repte de potenciar la seva secció de productes frescos, Mercadona té "laboratoris" específics a les seves seccions de Forn, Peixateria, Fruita i Verdura, i Carnisseria.

Inversions 2012 i compromisos 2013

El 2012, la inversió ha estat de 650 milions d'euros, quantitat que s'ha destinat principalment a l'obertura de 60 botigues noves, fins a acabar l'any amb un total de 1.411 supermercats nets. A banda d'això, la companyia ha destinat recursos importants a l'equipament i la reforma de 55 supermercats per adaptar-los als estàndards actuals de l'empresa, així com a la construcció del magatzem satèl•lit de Fuerteventura (Illes Balears) i a la continuació de les obres dels blocs logístics de Guadix (Granada) i d'Abrera (Barcelona).

De cara al 2013, Mercadona té previst mantenir una inversió aproximada de 600 milions d'euros, que es destinaran fonamentalment a l'obertura de 60 botigues noves, la reforma de supermercats i a continuar la construcció dels blocs logístics de Guadix (Granada) i Abrera (Barcelona). A més d'això, la companyia té previst crear 1.000 nous llocs de treball fixos directes, així com iniciar la recerca de localitzacions per obrir la seva primera botiga a Euskadi l'últim trimestre del 2014 o a principis del 2015.

Segons Juan Roig, "Mercadona continuarà reforçant el seu compromís amb la generació de riquesa a Espanya a través dels fets. Per a això, destinarem importants recursos i capacitats al desenvolupament de la Cadena Agroalimentària Sostenible. Així mateix, mantindrem la nostra aposta per oferir als nostres ‘Caps' més qualitat per menys preu, cosa que entenem que, en temps com els actuals, és més important que mai per a les economies familiars".

MERCADONA: ALGUNS FETS RELLEVANTS EN 2012

  2011 2012 Observacions
Botigues 1.356 1.411 55 netes (60 obertures // 5 tancaments)
Vendes amb IVA** 17.831 19.077 +7%
Unitats de venda “quilitres”** 9.079 9.647 +6%
Compartir riquesa generada**.      
Treballador (prima per objectius)** 223 240  
Treballador (compensació extraordinària)   23  
impostos* 225 244  
Benefici net 474 508 +7% (2,9% s/vendes)
EBITDA** 1.040 1.082 +4% (2,9% s/ventas)
Inversió** 540 650 +20%
Recursos propis** 2.673 3.019 +13%
Plantilla 100% contracte fix 70.000 74.000 +4000 nous treballadores/dors
* En milions de quilos/litres
** En milions d'euros

 

Juan Roig durante la presentación de resultados de Mercadona de 2012.Juan Roig durant la presentació de resultats de Mercadona del 2012.

 

Juan Roig y los miembros del Comité de Dirección de Mercadona durante la presentación de resultados de Mercadona de 2012.Juan Roig i els Membres del Comitè de Direcció de Mercadona durant la presentació de resultats de Mercadona del 2012.