Camió 100 % elèctric fent un recorregut per a Mercadona al centre urbà de Madrid

Mercadona inicia una prova amb un nou camió 100 % elèctric i lliure d'emissions GEI, PM i NOx

02 de desembre de 2021
  • La nova tecnologia que incorpora contribuïx a disminuir l'impacte de l'activitat diària de la companyia, a millorar la qualitat de l'aire de les ciutats i a minimitzar el soroll.
  • Amb una capacitat per a 21 palets i 26 tones de massa màxima autoritzada, el nou vehicle 100 % elèctric de Scania té una autonomia teòrica aproximada de 200 km i unes característiques que el convertixen en una solució òptima per a la distribució en l'àmbit urbà.
  • En col·laboració amb Scania, Acotral, Frigicoll i ThermoKing.

Mercadona, en col·laboració amb els proveïdors Scania, Acotral, Frigicoll i ThermoKing ha iniciat una prova laboratori en els seus processos logístics amb la incorporació a la seua flota d'un nou model de camió 100 % elèctric. Este nou projecte permetrà a Mercadona reduir encara més l'impacte de la seua activitat en les diferents ciutats en les quals la companyia té presència, i d'esta manera reforça el seu compromís amb els objectius del Pacte Verd Europeu i amb la Llei de canvi climàtic.

El nou vehicle no emet emissions de gasos amb efecte d'hivernacle (GEI) durant el transport, amb les conseqüències positives que això té en la protecció i conservació del medi ambient. A més, el nou motor contribuïx a millorar la qualitat de l'aire de les ciutats, ja que elimina igualment els gasos més perjudicials per a la salut de les persones, com per exemple aquells que generen partícules menors de 10 micres i òxid de nitrogen (NOx).

Este projecte de Mercadona i els seus proveïdors també contribuïx a reduir la contaminació acústica, amb una disminució molt rellevant del soroll que, gràcies al tipus de motor i al disseny del vehicle, genera un nivell sonor que a penes és perceptible per a l'oïda humana.

Dotat d'un motor Scania 300 kWh, el nou camió és multitemperatura, disposa d'un motor elèctric alimentat per bateries d'ions de liti amb una autonomia màxima de 220 km i un temps de recàrrega completa a 230 kW en corrent continu de 90 minuts. Durant el període de proves, que es farà amb una unitat ja incorporada a la flota d'Acotral, Mercadona té previst optimitzar els processos de recàrregues, que farà en un dels molls del seu bloc logístic de Ciempozuelos (Madrid) amb l'objectiu d'aprofitar al màxim els temps de descans dels conductors i els horaris de càrrega de mercaderies.

Dissenyat per a àmbits urbans, tant per a descàrregues diürnes com nocturnes, el vehicle és un camió rígid amb capacitat per a 21 palets i una massa màxima autoritzada de 26 t. L'equip de fred, també 100 % elèctric i connectat a la mateixa bateria que el motor, és la versió Frigoblock de ThermoKing, ens permet no solament eliminar les emissions de gasos de l'equip de fred, sinó també poder circular amb l'equip encés en els nuclis urbans gràcies a una important reducció de la contaminació acústica.

Este nou projecte de transport urbà amb motors 100 % elèctrics i lliures d'emissions GEI, partícules i NOx confirma el compromís que Mercadona i els seus proveïdors logístics tenen amb el transport sostenible i la convivència amb els veïns. Fa anys que la companyia aposta no sols per transportar més amb menys recursos i optimitzar cada ruta, sinó per reduir al màxim l'impacte de la seua activitat amb iniciatives com la que està provant en estos moments, totalment alineada amb els objectius mediambientals que marca Europa.

Mercadona diu sí a continuar cuidant el planeta, la qual cosa implica importants esforços, com per exemple el Pla de Reducció d'Emissions que la companyia va posar en marxa basant-se en la iniciativa Lean & Green, promoguda a Espanya per AECOC, Associació de Fabricants i Distribuïdors, i acreditant una reducció superior al 20 % en les emissions de CO₂ dels seus processos logístics, concretament del 27 %, en el període 2016-2020.

Logística sostenible: compromesos amb l'entorn

Mercadona ha continuat revisant els seus processos logístics i introduint millores que, en conjunt, han permés optimitzar la cadena de subministrament per a fer-la cada vegada més sostenible. Per a fer-ho ha incorporat solucions com, per exemple, l'ús de combustibles menys contaminants com són el gas natural liquat (GNL) o el gas natural comprimit (GNC), millores en els gasos utilitzats en els equips de refrigeració dels vehicles, la renovació de la flota cap a estàndards de motor més avançats i eficients o repartiments d'última milla en nuclis urbans fets per camions amb les normes de control d'emissions més restrictives del mercat. A més, ha continuat impulsant la seua Estratègia del Huit, amb diverses iniciatives combinades que permeten millorar el comportament ambiental de la seua flota, com ara l'aposta per les "Compres sobre moll", que reduïxen la petjada de carboni; l'aprofitament de la "Logística inversa" per a optimitzar els trajectes de retorn; la utilització d'un pool d'envasos reutilitzables, fàcilment reparables i reciclables o el foment de l'ecodisseny d'envasos i embalatges per a aprofitar al màxim l'espai de càrrega i evitar així "transportar aire".

Gràcies a tots estos moviments i a l'esforç constant i conjunt del seu departament de logística i dels Proveïdors Totaler amb els quals col·labora, en el tancament de 2020 la companyia ha certificat importants avanços, tal com reflectixen estes dades: el 99 % de la seua flota respon a l'estàndard Euro VIc i Euro VId, disposa de 103 camions propulsats amb GNL i GNC, ha implantat la logística silenciosa en hores vall en més de 700 botigues i ha aconseguit una taxa d'ompliment de camions del 85 %, a pesar de la complexitat dels canvis logístics que s'han hagut de fer en 2020 i 2021 a causa de la pandèmia.

Pel que fa a les flotes de Servici a Domicili i Mercadona Online, s'estan introduint furgonetes biocombustible i, en paral·lel, s'estan fent proves amb furgonetes elèctriques.

A més, en els blocs logístics de Mercadona s'estan fent importants millores d'estalvi i eficiència energètica, com són la introducció de la il·luminació LED i la instal·lació de panells solars fotovoltaics en alguns d'estos blocs, com s'ha fet a Villadangos i a Vitòria.

Camió elèctric en proves a les instal·lacions del Bloc Logístic de Mercadona a CiempozuelosCamió elèctric en proves a les instal·lacions del Bloc Logístic de Mercadona a Ciempozuelos.

Camió 100 % elèctric fent un recorregut per a Mercadona al centre urbà de MadridCamió 100 % elèctric fent un recorregut per a Mercadona al centre urbà de Madrid.