Compra online
Ahora más sencillo y rápido
Voldria compartir amb tots vosaltres com s’ha enfrontat Mercadona a 2022, a estos dotze mesos d’incertesa amb els quals hem conviscut. Han quedat arrere els escenaris predictibles i estables que, fins ara, com a empresa, gestionàvem. Hem hagut de reaccionar a un context cada vegada més complex, encara amb la ressaca de la COVID-19 present i, a més, amb el conflicte de la guerra d’Ucraïna i els seus efectes, com l’increment del preu de l’energia o de les matèries primeres, escassetat inclosa, que ens han creat altes taxes d’inflació.
La complexitat del context descrit ha provocat que, una vegada més, tots els qui formem Mercadona hàgem mostrat la nostra capacitat d’adaptació a les circumstàncies de l’entorn. Perquè si una cosa ens han demostrat estos últims anys és que no hi ha avantatge competitiu fix ni posició que no es puga canviar.
A pesar de tot això, i de les situacions excepcionals afrontades, Mercadona, novament, s’ha superat. Ho ha aconseguit gràcies a l’esforç, el treball, l’agilitat i la capacitat d’autocrítica del conjunt de la seua plantilla, compromesa amb un model d’empresa propi, que ens servix de guia en cada decisió que prenem i ens ajuda a continuar avançant com a empresa en un propòsit comú: la satisfacció dels cinc components. Vull donar la més sincera enhorabona a les 99.000 persones que formem Mercadona, perquè, davant de situacions excepcionals, ens superem cada dia més.
És en l’esforç mental de totes elles, i en el dels 3.000 proveïdors de producte amb els quals col·laborem, on radica l’èxit del nostre model d’empresa, que ens permet adaptar-nos amb agilitat: detectar els problemes, pivotar per a tindre una altra perspectiva, assumir els reptes i aplicar solucions de manera conjunta. Gràcies a esta manera d’actuar, amb l’aplicació de diferents iniciatives, hem aconseguit, un any més, millorar la nostra gestió.
A més d’este avanç, en 2022 hem fet un important esforç inversor, de 923 milions d’euros, per a continuar construint i consolidant Mercadona. Hem obert 63 nous supermercats entre Espanya i Portugal, la qual cosa ens ha permés finalitzar l’exercici amb 1.676 botigues. Igualment, hem inaugurat dos nous Ruscos, magatzems destinats exclusivament a la preparació i repartiment de comandes per a la venda online, a Alacant i Sevilla, i hem impulsat la secció A Punt per a Menjar. També hem continuat avançant en la construcció, reforma i adaptació dels blocs logístics i en la innovació i desenvolupament de noves eines informàtiques; també s’ha posat en marxa la primera fase de les noves oficines a Albalat del Sorells (València) i s’ha reforçat el desenvolupament del nostre projecte internacional a Portugal.
A totes estes iniciatives hem d’afegir l’extraordinari treball dels proveïdors per a desenvolupar i millorar productes que, amb una qualitat contundent, ens permeten oferir un assortiment eficaç. Un treball de col·laboració i captació que ha reforçat Mercadona com el supermercat de confiança per als més de 5,7 milions de llars que compren diàriament en algun dels nostres supermercats. Sense esta confiança dels nostres “Caps”, que com cada any agraïsc, el creixement de Mercadona i l’evolució de les seues vendes, que s’han elevat un 11,6 %, fins als 31.041 milions d’euros, no serien possibles.
Perquè si d’alguna cosa estem molt orgullosos tots els qui formem Mercadona és, precisament, de l’evolució i l’aportació de la nostra companyia a la prosperitat del nostre país. Una empresa que genera riquesa, tal com reflectix la nostra contribució directa i indirecta: 2.263 milions d'euros, un 12 % més que en 2021. O la xifra d’impostos directes, que ha superat els 390 milions d’euros, de manera que s’ha incrementat un 13 % més que el passat exercici. Així mateix, Mercadona ha obtingut un benefici en 2022 de 718 milions, un 5,6 % més. Este benefici produïx una rendibilitat de 2 cèntims per euro, per la qual cosa som conscients que podem millorar molt per a avançar en la consolidació del Projecte Mercadona.
La companyia no solament està immersa en la creació de riquesa i benestar, també ho està en la creació de treball estable i de qualitat, com reflectixen les xifres de 2022, any en què ha incrementat la seua plantilla entre Espanya i Portugal en 3.200 persones. Un equip de 99.000 treballadores i treballadors als quals Mercadona ha garantit el manteniment del seu poder adquisitiu amb l’anunci d’un increment salarial en línia amb la inflació, i amb els quals Mercadona ha compartit, una vegada més, els seus beneficis: 405 milions d’euros en concepte de prima per objectius, un 8 % més que en 2021.
El nostre model de prosperitat sostenible també forma part de la relació que la companyia manté amb la societat. S’han dut a terme moltes iniciatives centrades en el desenvolupament i benestar de les persones, des de la donació d’1,5 milions d’euros per als refugiats procedents d’Ucraïna fins a la de 25.100 tones d’aliments entregades a entitats socials, un 22 % més que en 2021. Igualment, Mercadona, conscient que pot continuar contribuint molt a una gestió sostenible per a preservar i protegir el planeta, ha continuat immersa en el seu compromís mediambiental, que aborda a través de la implantació de la seua política de residus, petjada de carboni i hídrica.
Finalitzat 2022, iniciem un nou exercici en el qual, a més del ja conegut entorn d’incertesa i de la nostra preocupació per l’alta inflació, hem de superar un nou repte: el derivat dels elevats tipus d’interés, que portaran com a conseqüència una pèrdua del poder adquisitiu dels nostres “Caps” i un impacte evident en la cistella de la compra. Conscients d’això, en Mercadona ja hem traçat el camí, per al qual el nostre model d’empresa, honestedat, autocrítica i esforç diari són factors clau. Superar estos reptes dependrà exclusivament del nostre esforç individual i col·lectiu; de la nostra capacitat per a avançar cap a Totaler Radical, oferint sempre productes amb una qualitat contundent que done als nostres “Caps” la possibilitat d’encertar. Estem segurs que si tots i cada un de nosaltres complix els objectius marcats, Mercadona continuarà anant molt bé.
Gràcies un any més: a tots, pel vostre compromís; al Consell d’Administració, per la seua confiança en el Comité de Direcció, determinant per a afrontar els reptes esdevenidors; i als nostres accionistes, pel seu suport constant, com sempre ho va ser el del nostre accionista i amic Juan Carlos Gómez, mort el mes de desembre passat. Des d’ací, agraïsc la seua implicació i suport i m’unisc al dolor de la família Gómez Gómez.