Carta del President

En els últims anys, Mercadona ha aconseguit posar en marxa nombrosos projectes gràcies, en moltes ocasions, a la presa de decisions valentes, encara que siguen impopulars i molestes, i a entendre que el camí per a aconseguir l’èxit no sempre és en línia recta, sinó que a vegades cal fer bordades.

Amb esta manera de pensar i de fer les coses, i amb la visió estratègica del Comité de Direcció, amb el suport dels accionistes, que comporta que el benefici per als 5 components (“El Cap”, com internament denominem els nostres clients, El Treballador, El Proveïdor, La Societat i El Capital) en el llarg termini s’aconseguix a través de la inversió, Mercadona va iniciar en 2016 la brutal transformació. Set anys després, i amb una inversió que ha superat els 10.000 milions d’euros, hui podem afirmar que els excel·lents resultats obtinguts en els últims dotze mesos són la conseqüència de fer tot el que ha sigut necessari dins del Model de Mercadona.

Així, vam iniciar la implantació del Nou Model de Botiga Eficient, que nosaltres anomenem Botiga 8, que comporta la transformació de tots els nostres supermercats per a millorar l’experiència de compra dels “Caps” amb les noves seccions de frescos i el servici A Punt per a Menjar, que ja està present en la majoria de les nostres botigues. També vam anunciar el nostre projecte internacional, amb l’entrada a Portugal, on actualment tenim 49 supermercats. Igualment, vam posar en marxa el Projecte de Mercadona Online, que ara sí que és rendible; i vam abordar la remodelació i optimització dels nostres blocs logístics, la construcció de les noves oficines d’Albalat dels Sorells, a Valencia; i la transformació digital de la companyia, que ens està portant a incorporar noves eines informàtiques i organitzatives per a conéixer de manera científica els nostres processos i fer-los més eficients i productius.

La implantació i el desenvolupament de totes estes decisions han provocat que les nostres vendes s’incrementen fins als 35.527 milions d’euros, un 15 % més que en 2022. Igualment, m’agradaria destacar que el nostre projecte internacional ha iniciat la senda de la rendibilitat. I, a més, hui els nostres “Caps” ens trien i compren més, després d’haver guanyat més de 200 clients botiga dia i haver augmentat 0,6 punts de quota de mercat. Uns resultats que són conseqüència de l’esforç i el treball dels nostres departaments de compres i prescripció, juntament als dels proveïdors i interproveïdors especialistes, perquè els clients encerten en la seua compra amb un assortiment eficient que conforma el Carro Menú amb major qualitat al preu més econòmic del mercat.

Els canvis introduïts, a més, ens permeten organitzar-nos millor, prenent decisions i innovant des de la implicació de tots els departaments de l’empresa i, amb això, buscant la diferenciació per a perdurar en el temps de manera sostinguda i sostenible sense perdre mai el focus en l’eficiència, la productivitat i la millora de la nostra gestió. Tot això s’ha traduït en un benefici net de 1.009 milions d’euros, un 40 % més que en 2022. D’este total de beneficis aconseguits, 100 milions d’euros són fruit de l’excel·lent gestió realitzada en la nostra tresoreria.

“Les empreses no podem viure d’esquena a la societat. És la nostra obligació contribuir al seu benestar perquè la societat valore la necessitat de tindre cada dia més i millors empreses”

Esta transformació no hauria sigut possible si únicament l’haguérem centrada en els mitjans físics. El canvi més important ha tingut lloc en els mitjans mentals. Perquè mai hauríem arribat a presentar estos extraordinaris resultats sense el compromís i el talent de les 104.000 persones que formem Mercadona, de les quals 5.000 s’han unit al nostre projecte en l’últim any. Cada una d’estes persones ha sigut la verdadera força de la transformació, el major actiu dels nostres “Caps” i, en definitiva, la causa de l’èxit de Mercadona. Per això, i perquè totes les persones que formem part de la plantilla de Mercadona ens ho mereixem, la companyia ha compartit 600 milions d’euros dels seus beneficis amb les treballadores i els treballadors en concepte de prima per objectius, un 50 % més que en 2022.

Estic plenament convençut que Mercadona ha de transitar pels valors del compromís i propòsit compartit, i que el lideratge dels nostres directius i treballadors passa per l’exemple individual i col·lectiu, perquè és l’única manera que les persones fem de deu el que millor sabem fer i ens sentim motivades per a fer-ho. I en el dia a dia, l’exemple i els nostres fets són el que millor definixen l’essència del lideratge.

Este propòsit també comporta estar compromesos amb la societat, perquè les empreses no podem viure d’esquena a la societat, i és la nostra obligació contribuir a la creació de riquesa i benestar perquè la societat valore la necessitat de tindre cada dia més i millors empreses. De fet, és en esta manera d’actuar on Mercadona distribuïx els seus beneficis amb la societat, tal com reflectix la nostra contribució directa i indirecta conjunta, que en 2023 ha sigut de 2.604 milions d’euros, un 15 % més que en 2022. O, també, la xifra d’impostos de societats, que ha superat els 343 milions d’euros, de manera que s’ha incrementat un 22 % respecte al passat exercici, amb un tipus impositiu del 23,3 %.

Esta implicació amb la societat per a aconseguir un impacte més positiu té continuïtat en la nostra responsabilitat d’ajudar a preservar i protegir el medi ambient, com així ho demostra el nostre compromís de dir “sí a continuar cuidant el planeta”. D’esta manera, continuem desenvolupant de manera ferma polítiques per a la reducció d’emissions, l’ús de material reciclat en els envasos comercials i la utilització de fonts d’energia renovables.

Set anys després d’haver iniciat la brutal transformació de Mercadona, encara ens queda molt de camí per recórrer. Amb el Model com a guia, continuarem canviant i fent bordades per a construir una relació de confiança mútua amb els nostres proveïdors i interproveïdors especialistes, condició imprescindible per a abordar amb èxit el nostre objectiu de ser Totaler Radical i que els nostres clients ens trien i encerten quan fan la compra. Estic convençut que fent el que siga necessari per a avançar millor, i amb el lideratge de cada una de les persones, directius i treballadors que formem esta gran empresa, aconseguirem fer que les coses passen.

Mercadona va molt bé i l’any 2023 ha sigut espectacular en tots els sentits. Per això, vull agrair la confiança del Consell d’Administració i dels accionistes en les decisions del Comité de Direcció. Sense el seu suport i compromís no hauria sigut possible iniciar, desenvolupar i continuar amb la nostra brutal transformació, després d’haver conclòs que havíem de pensar a llarg termini a través de la inversió, sense endeutament i amb recursos propis, que hui són la causa del cercle d’eficiència, rendibilitat i gestió en el qual està immers la companyia.