Juan Roig i membres del Comité de Direcció de Mercadona

Mercadona incrementa la seua inversió un 46 %, fins als 2.200 milions, i factura 25.500 milions, un 5 % més

10 de març de 2020

Avança en el seu "pla de transformació" per a impulsar un model d'empresa més digital, més productiva, més responsable socialment, més sostenible i conscient de la seua responsabilitat per a contribuir a millorar l'entorn social i econòmic.

 

  • El passat 2 de juliol, Mercadona va aconseguir una fita històrica amb l'obertura del seu primer supermercat a Portugal, al qual s'han unit 9 botigues més, la qual cosa ha permés concloure l'any amb 10 supermercats, 900 persones i més de 300 proveïdors portuguesos, després d'invertir 150 milions d'euros en 2019.
  • Mercadona va acabar l'any passat amb una plantilla de 90.000 persones amb contracte fix, després de crear 4.200 nous llocs de treball estables i de qualitat, 600 dels quals són a Portugal; una xarxa de 1.636 supermercats i un total de 1.400 proveïdors totaler especialistes.
  • Un any més ha continuat impulsant el creixement compartit i ha distribuït el benefici total generat en 2019 de la manera següent: 340 milions d'euros entre les treballadores i treballadors en concepte de prima per objectius; 282 milions per a la societat en concepte d'impostos, amb un tipus impositiu efectiu en l'impost de societats del 18 %; 493 milions reinvertits en l'empresa com a recursos propis, i 130 milions entre els seus nou accionistes via dividends. Tot això ha elevat el benefici net de la companyia fins als 623 milions, un 5 % més que l'exercici anterior.
  • En 2019, Juan Roig i Hortensia Herrero han procedit, com fan des de fa una dècada, a reinvertir i compartir amb la societat una part important dels dividends que reben en el seu patrimoni personal. Concretament, 50 milions, a través del Projecte Llegat en diverses iniciatives: Marina de Empresas, Fundació Trinidad Alfonso, Valencia Basket Club, L'Alqueria del Basket, Licampa 1617 (Valencia Arena) i Fundació Hortensia Herrero, i en 2020 tenen previst compartir i altres 76 milions més.

Mercadona, empresa de supermercats físics i de venda online, ha incrementat la seua inversió durant 2019 en un 46 %, fins als 2.200 milions d'euros. Este esforç inversor, realitzat amb càrrec als seus recursos propis, s'emmarca en el seu pla de transformació 2018-2023 per a impulsar un model d'empresa més digital, productiva, responsable socialment i sostenible, implicada a promoure la prosperitat compartida conscient de la seua responsabilitat a contribuir a millorar l'entorn social i econòmic.

En 2019, i gràcies a la seua determinació per a sorprendre els seus ''Caps'', tal com internament Mercadona denomina els seus clients, la companyia ha experimentat una millora en vendes consolidades a superfície constant d'un 5 %, fins als 25.500 milions d'euros. I com a conseqüència igualment del seu compromís amb la satisfacció amb ''El Cap'', amb nous productes i millores constants de servici i qualitat al millor preu, la companyia ha experimentat un increment de més de 80 tiquets per botiga i dia de mitjana, la qual cosa representa un augment acumulat en tres anys de 205 tiquets per botiga i dia.

Durant estos mesos, Mercadona, després d'obrir 46 supermercats, 10 dels quals són a Portugal, i tancar 46 botigues que per les seues característiques no podien ser ajustades al nou model més eficient i sostenible, ha finalitzat l'any amb 1.636 supermercats. Igualment, ha mantingut el procés de renovació de la seua xarxa de supermercats i ha finalitzat l'any amb 800 supermercats del Nou Model de Botiga Eficient (Botiga 8), després de reformar 351 botigues. Conscient de les demandes dels seus clients de productes de proximitat i locals, que aporten més frescor i qualitat a l'assortiment, ha continuat avançant en la renovació de les seccions de frescos, amb l'estratègia de Frescos Global, i ha agrupat en més de 1.300 supermercats totes les millores i innovacions de les seccions de frescos.

En este procés d'adaptació constant a les necessitats dels clients s'emmarquen els 319 supermercats amb la nova secció "A Punt per a Menjar" ("Pronto a Comer" a Portugal), que ha reforçat a més el seu assortiment amb nous plats locals i amb la incorporació de begudes fredes i calentes. I també la nova zona habilitada amb taules i cadires que la companyia ha disposat dins d'algunes de les botigues perquè els "Caps" puguen consumir productes adquirits en el supermercat. Esta iniciativa ha sigut una gran oportunitat perquè més de 120 nous proveïdors especialistes s'unisquen a este projecte obert perquè, segons Juan Roig, "per a adaptar-nos a les noves solucions, oferir plats locals i garantir la qualitat tots els dies, necessitarem més proveïdors especialistes".

Eixa necessitat d'especialització ha portat Mercadona, durant 2019, a avançar en la seua evolució cap al concepte Proveïdor Totaler iniciat l'any passat, i a continuar construint un projecte obert i socialment responsable que aporta agilitat i coneixement compartit. A l'acabament de l'any, la companyia col·labora amb 1.400 proveïdors totaler, l'especialització dels quals ha permés a la companyia oferir productes nascuts de l'experiència de coinnovació amb el client i amb un repte irrenunciable: qualitat, qualitat, qualitat i, sobretot, qualitat com a clau diferencial de l'assortiment.

Una fita històrica per a Mercadona, la internacionalització

El passat 2 de juliol de 2019 Mercadona va aconseguir una nova fita en la seua història amb l'obertura del seu primer supermercat a Portugal, concretament a Canidelo, Vila Nova de Gaia, districte de Porto. Amb esta inauguració, a la qual s'han unit 9 botigues més, les dos últimes obertes el mes de desembre, situades als districtes de Porto, Braga i Aveiro, la companyia ha convertit en realitat el seu procés d'internacionalització, anunciat en 2016, i que s'ha construït durant estos tres anys gràcies a l'esforç de 900 treballadores i treballadors i de 300 proveïdors portuguesos.

La seua col·laboració diària ha contribuït a construir un assortiment per a "O Chefe" i amb "O Chefe" portugués i a aconseguir, en el primer any, una facturació total de més de 32 milions d'euros. A això cal afegir l'esforç inversor de la companyia per al desenvolupament d'este projecte, de més de 220 milions d'euros des que es va iniciar. D'este total, 150 milions d'euros s'han invertit durant 2019, quantitat que s'ha destinat a l'obertura de les noves botigues, l'adquisició de nous terrenys i la posada en marxa del bloc logístic a Póvoa de Varzim, entre altres.

Transformació digital, sostenibilitat i venda 'online'

La digitalització de la companyia ha sigut un altre dels reptes importants en els quals ha treballat Mercadona en 2019. Amb una inversió de més de 160 milions, la companyia ha finalitzat la primera fase iniciada en 2018 per a digitalitzar els supermercats i fer-los més eficients, productius i sostenibles. El procés de transformació digital ha permés, igualment, introduir millores en l'acte de compra dels clients, amb més agilitat i calidesa, així com en els processos de cobrament i comanda de les treballadores i treballadors, actualment amb eines més intuïtives i productives. Així mateix, amb la incorporació de noves aplicacions i sistemes de monitoratge de les diferents màquines i instal·lacions, s'ha reforçat el desenvolupament sostenible de la companyia per mitjà de la reducció i optimització del consum elèctric. A tot això cal sumar la inversió de més de 44 milions d'euros del nou Centre de Processament de Dades (CPD) situat a Villadangos del Páramo (Lleó).

Igualment, i en este procés constant d'avanç tecnològic, Mercadona ha invertit més de 8 milions d'euros per a poder posar en marxa el mes de juny de 2019 la segona "Colmena" online, un magatzem en el qual se centralitza la preparació i distribució de les comandes online a Barcelona (Polígon Zona Franca), des d'on se servixen més de 50 codis postals. Esta segona colmena s'unix a la que hi ha al Polígon Vara de Quart (València), oberta en 2018. Amb una facturació conjunta de més de 6 milions d'euros mensuals i una plantilla de 540 persones, la companyia valora de manera positiva com evoluciona el model de venda online i iniciarà el servici online a Madrid durant el primer semestre de 2020. Per a dur a terme este necessari projecte de transformació digital, Mercadona va iniciar un procés de captació de talent, intern i extern, que continuarà durant 2020 i que ha permés incorporar, en 2019, 200 persones en el departament d'informàtica, i ha acabat l'any amb un equip informàtic compost per 700 professionals especialitzats.

Creixement compartit, creació d'ocupació i igualtat

La persecució de tots els objectius ha permés a la companyia aconseguir les metes marcades i elevar el benefici net en 2019 fins als 623 milions d'euros (un 5 % més que l'exercici anterior), fruit del nivell d'esforç del conjunt de tots els que formen part del projecte. Per a reconéixer este treball i implicació, i fidel al seu principi que "l'èxit, si és compartit, sap millor", Mercadona ha distribuït un 27 % del benefici total generat entre les treballadores i treballadors de la plantilla, concretament 340 milions d'euros, en concepte de primes per objectius. A més, un altre 23 % del resultat, 282 milions d'euros (2 milions d'euros corresponen a Portugal), s'ha revertit a la societat en concepte d'impostos, amb un tipus impositiu efectiu en l'impost de societats del 18 %; mentre que un 40 %, en total 493 milions d'euros, s'ha reinvertit en l'empresa com a recursos propis, i el 10 % restant, 130 milions d'euros, s'ha repartit entre els accionistes via dividends.

A conseqüència d'este creixement, i per a poder continuar impulsant el procés de transformació iniciat, la companyia ha creat en 2019 un total de 4.200 nous llocs de treball fix, 3.600 a Espanya i 600 a Portugal, fins a acabar amb una plantilla de 90.000 persones, 89.100 a Espanya i 900 a Portugal. Així mateix, ha continuat impulsant mesures de caràcter social, tal com reflectix el fet que en 2019 un total de 2.284 persones, pares i mares treballadores, hagen decidit allargar 30 dies els permisos per naixement establits legalment, i que 15.899 treballadores i treballadors hagen disfrutat de jornades reduïdes. En este mateix àmbit, i dins de la seua política d'igualtat, cal destacar que en 2019 el 62 % de la plantilla són dones; així com que el 47 % dels llocs directius, un total de 1.877, estan liderats per dones.

Compromesos activament amb el medi ambient "donar el SÍ a cuidar més el planeta"

Mercadona ha continuat impulsant el seu model de negoci responsable i ha reforçat el compromís amb la defensa del medi ambient a través de la incorporació de mesures per a produir de manera sostenible i aconseguir un impacte mediambiental més positiu, la qual cosa ha suposat un esforç inversor de 44 milions d'euros en 2019. La companyia, que aplica els principis de l'economia circular en multitud de processos, és conscient que encara té molt a millorar per a donar resposta al que la societat i els "Caps" li demanen. Per este motiu assumix la responsabilitat de "donar el SÍ a cuidar més el planeta". Un compromís que tots els qui formem Mercadona assumim individualment i col·lectivament de la mà dels nostres proveïdors i "Caps".

El sistema de gestió ambiental propi de Mercadona treballa activament per a adequar-se als reptes ambientals i socials. La companyia està immersa en diversos projectes que perseguixen un objectiu comú: cuidar cada dia més l'entorn. Mercadona està centrada en el fet que els processos interns de l'empresa siguen capaços de fer més amb menys impacte, i també de trobar solucions que tinguen en compte el factor ecològic. Els esforços estan centrats en una logística sostenible, l'eficiència energètica, la gestió de residus i la reducció del plàstic.

Pel que fa a la logística sostenible, l'objectiu de la qual és augmentar l'eficiència i la sostenibilitat de la flota de transport, implica utilitzar combustibles que reduïsquen la contaminació i noves tecnologies per a la gestió i planificació de les rutes de proveïment. La companyia ha millorat significativament l'eficiència energètica gràcies a la reducció d'emissions de gasos d'efecte d'hivernacle, el desenvolupament del pla de substitució de gasos refrigerants en totes les instal·lacions i la gestió adequada de l'aigua. A més, s'estan dedicant importants esforços a la reducció de plàstics i residus. En este sentit, un primer objectiu, ja aconseguit, ha sigut eliminar per complet la bossa de plàstic d'un sol ús en la línia de caixes, que han sigut substituïdes per tres bosses reutilitzables i totes sostenibles: la cistella de ràfia, una bossa de paper reutilitzable i reciclable, i una bossa de plàstic reciclable i elaborada amb plàstic reciclat procedent dels processos interns de Mercadona. Esta última acció ha permés donar un nou ús a més de 8.000 tones de plàstic a l'any, i se suma a altres moviments com la incorporació de plàstic recuperat dels usos agrícoles en la línia de parament i neteja de la llar Bosque Verde, que Mercadona va posar en marxa en col·laboració amb el proveïdor SP Berner fa ja 10 anys.

Estes iniciatives s'emmarquen en un ambiciós projecte l'objectiu del qual és repensar la funció que té el plàstic en els processos tant de la cadena agroalimentària com de Mercadona i els seus proveïdors, avançar cap als objectius de l'economia circular i fomentar el desenvolupament de nous materials d'envàs. Part fonamental d'este procés ha sigut l'auditoria que ITENE (Institut Tecnològic de l'Embalatge, Transport i Logística) ha realitzat a tots els envasos que actualment utilitza la companyia en els seus productes recomanats, i que ha dut Mercadona a aprovar una estratègia (anomenada internament 6.25) per a la reducció de plàstic, amb 6 accions i l'objectiu d'arribar a 2025 havent complit un triple objectiu: reduir un 25 % de plàstic en els envasos de marca pròpia (amb l'eliminació del que no afija valor, la incorporació de material reciclat, etc.), que tots siguen reciclables o compostables per a esta mateixa data i que la companyia, que actualment separa i envia a reciclar més del 70 % de tots els residus plàstics que genera, arribe al 100 % en el mateix horitzó temporal, amb la qual cosa s'evite que estos residus es convertisquen en desperdici.

Inversió de 1.800 milions d'euros en 2020 per a impulsar la Mercadona del futur

Per a consolidar el seu desenvolupament i establir les bases de la Mercadona del futur, la companyia continuarà impulsant el seu pla de transformació 2023 i per a fer-ho, té previst invertir 1.800 milions en 2020, que destinarà, principalment, a l'obertura de nous supermercats, 69 a Espanya i 10 Portugal; a la reforma de 160 supermercats per a adequar-los al Nou Model de Botiga Eficient (Botiga 8); a continuar desenvolupant el Projecte Frescos Global, i la implantació de la nova secció "A Punt per a Menjar"/"Pronto a Comer" a altres 460 supermercats també al llarg de l'any.

Així mateix, Mercadona té previst continuar reforçant i optimitzant la seua xarxa logística amb la reforma i inauguració de nous blocs logístics, i continuarà destinant importants recursos a la transformació digital, un altre repte de la companyia, i a l'obertura d'un nou magatzem online ("Colmena") a Getafe (Madrid). Per a aconseguir-ho, la companyia crearà més de 2.000 llocs de treball estables i de qualitat en 2020, entre Espanya i Portugal.

El president de Mercadona, Juan Roig, ha manifestat que "en 2019, amb 'El Cap' sempre com a Far, hem continuat consolidant la brutal transformació en la qual està immersa Mercadona, i hem aconseguit una fita històrica per a tots els qui formem la companyia, la nostra internacionalització a Portugal el mes de juliol passat. Tot això, com els reptes que encara tenim per endavant, no es podria aconseguir sense la verdadera força de la transformació de Mercadona: les 90.000 persones, 900 d'elles a Portugal, que amb el seu talent, esforç i lideratge estan construint una empresa cada vegada més conscient que el seu paper és contribuir a millorar l'entorn social i econòmic produint de manera eficient i responsable per a generar prosperitat compartida''. I en eixe compromís irrenunciable, ''tots els qui formem Mercadona ens hem marcat també per a 2020 un repte clar: donar el SÍ a cuidar més el Planeta''.

Projecte Llegat Juan Roig i Hortensia Herrero

Igualment, Juan Roig ha procedit a detallar com compartixen i reinvertixen en la societat, tant ell com la vicepresidenta de Mercadona, Hortensia Herrero, una part important dels dividends i del seu patrimoni personal; 50 milions d'euros en 2019, a través del Projecte Llegat en diferents iniciatives: Emprenedoria, Formació, Esport, Entreteniment, Art i Cultura, i amb la previsió de 76 milions per a 2020.

Este compromís, que es va iniciar fa una dècada, naix del convenciment per part dels dos que ''el verdader èxit partix de la generositat de compartir i posar al servici dels altres els coneixements i recursos dels quals cada un disposa''. I en el seu cas, a través de Marina de Empresas, Fundació Trinidad Alfonso, Valencia Basket Club, L'Alqueria del Basket, Licampa 1617 (Valencia Arena) i Fundació Hortensia Herrero, entre altres.

Fets rellevants Mercadona 2019 Juan Roig, president de Mercadona, després de la celebració de la roda de premsa 2019Juan Roig, president de Mercadona, després de la celebració de la roda de premsa 2019.

Juan Roig i membres del Comité de Direcció de Mercadona en la zona de taules i cadires del Nou Model Model de Botiga EficientJuan Roig i membres del Comité de Direcció de Mercadona en la zona de taules i cadires del Nou Model Model de Botiga Eficient.

 

 

Memòria Anual 2019

Descarregar

 

 

 

 

Imatge de capçalera: Juan Roig i membres del Comité de Direcció de Mercadona en la zona de taules i cadires del Nou Model Model de Botiga Eficient.