Juan Roig i membres del Comité de Direcció de Mercadona després de la roda de premsa 2021

Mercadona factura un 3,3 % més, fins als 27.819 milions i reduïx el seu benefici un 6 % per l'impacte dels costos

15 de març de 2022

Gràcies a l'esforç i el compromís de les 96.000 treballadores i treballadors ha aconseguit gestionar amb èxit un any molt difícil i complex.

  • La companyia va decidir no traslladar als clients la pujada de costos derivada de l'increment de preus de les matèries primeres en origen, el transport i els preus industrials, que han tingut un impacte de 100 milions d'euros en el seu marge operatiu, i que ha provocat un descens del 6 % del benefici net, que ha sigut de 680 milions d'euros en 2021.
  • A pesar del difícil escenari al qual s'ha enfrontat, Mercadona ha continuat avançant en la brutal transformació que du a terme amb l'objectiu de ser una empresa més digital i sostenible, per a la qual cosa ha invertit 1.200 milions d'euros.
  • La companyia ha creat 1.000 nous llocs de treball amb contracte fix i ha garantit el poder adquisitiu de la plantilla amb una pujada salarial d'acord amb l'IPC d'Espanya i Portugal, i ha tornat a reconéixer l'esforç de la plantilla amb el repartiment d'una prima per objectius de 375 milions d'euros, el 25 % del benefici total generat.
  • En 2021, Juan Roig i Hortensia Herrero han tornat a destinar 100 milions d'euros de part dels seus dividends a reactivar l'economia de la Comunitat Valenciana i d'Espanya, xifra que repetiran en 2022 ''perquè el coneixement i els diners donen la felicitat… si els compartixes''.

Mercadona, empresa de supermercats físics i de venda online, ha incrementat en 2021 les vendes consolidades a superfície constant un 3,3 %, fins als 27.819 milions d'euros. D'esta quantitat, 415 milions corresponen a les vendes de les 29 botigues que la companyia té a Portugal, on la companyia, després de dos anys de presència, ha aconseguit una quota de mercat del 3 %.

La companyia s'ha enfrontat en estos dotze mesos, especialment des del mes d'abril, a un context econòmic i social complex, en el qual ha hagut de gestionar les diferents mesures de les administracions en relació amb la pandèmia, com les restriccions de mobilitat i confinaments, i també un elevat increment dels costos derivat de l'elevat creixement de les matèries primeres, el transport o els preus industrials.

Davant d'esta conjuntura inflacionista i per a minimitzar-ne l'impacte en els preus de venda, Mercadona va decidir no traslladar als clients totes estes pujades, la qual cosa ha generat un impacte negatiu de 100 milions d'euros en els seus marges operatius, que s'ha traduït en una reducció del 6 % en el seu benefici net, que en 2021 ha sigut de 680 milions d'euros.

1.200 milions d'euros d'inversió i creació de 1.000 nous llocs de treball

Mercadona ha continuat avançant en la brutal transformació que du a terme per a consolidar un model d'empresa més digital, productiva i sostenible. Per això, ha fet un nou esforç inversor durant este any de 1.200 milions d'euros, xifra que, sumada a la inversió dels tres exercicis anteriors, supera els 5.000 milions.

Com a resultat d'esta inversió, la companyia ha finalitzat 2021 amb 1.662 supermercats, 29 dels quals es troben a Portugal, després d'haver inaugurat 79 supermercats, 9 a Portugal, i d'haver tancat 58 botigues que no s'ajustaven al nou model de botiga més eficient i sostenible. Igualment, ha mantingut el procés de renovació, de manera que ha finalitzat l'any amb 1.200 supermercats del Nou Model de Botiga Eficient (Botiga 8). La companyia també ha continuat amb la implantació de la nova secció ''A Punt per a Menjar'' (''Pronto a Comer'' a Portugal), la qual cosa li ha permés finalitzar l'exercici amb 825 botigues amb la nova secció.

A més de generar riquesa i activitat, el seu compromís inversor s'ha materialitzat en la creació de 1.000 nous llocs de treball directes estables i de qualitat, que han elevat el total de la plantilla fins a les 96.000 persones, 2.500 de les quals són a Portugal.

Així mateix, el Comité de Direcció va acordar pujar el sou del conjunt de la plantilla d'acord amb la pujada de l'IPC, un 6,5 % a Espanya i un 2,7 % a Portugal, amb l'objectiu de garantir el seu poder adquisitiu i en coherència amb un Model d'empresa vigent des de fa 28 anys, i les treballadores i els treballadors dels quals són el millor actiu dels clients i essencials per al creixement del Projecte Mercadona.

El compromís de la companyia amb la generació de treballs de qualitat també s'ha vist reflectit al llarg de l'any a través de diferents iniciatives. Així, al llarg de 2021 s'ha continuat duent una important labor preventiva i formativa en matèria de salut laboral, factor que ha cobrat un protagonisme més gran encara en un context de pandèmia, amb l'objectiu que la plantilla se sentira segura i protegida sanitàriament. Amb este mateix objectiu, s'ha reforçat el servici telefònic 3C (Call Center COVID), format per 180 professionals, entre sanitaris i metges, que han oferit atenció les 24 hores del dia, i els 7 dies de la setmana, que ha arribat a rebre en el moment més complicat de la sisena ona, en el qual es va contagiar un 5 % de la plantilla, fins a 8.000 telefonades al dia.

Una altra mostra d'este compromís és la incorporació de noves aplicacions tecnològiques per a facilitar la conciliació laboral i familiar. En este sentit, l'aplicació mòbil d'ús intern Activo2 s'ha consolidat en 2021 com un dels principals canals de comunicació interna que ha permés mantindre informat el conjunt de la plantilla i també recollir les seues opinions per a continuar consolidant Mercadona com un projecte diferencial, ja que incorpora bona part de les aportacions rebudes a través d'esta eina col·laborativa.

Avançar en la transformació digital i sostenibilitat

Mercadona ha aconseguit en 2021 consolidar el servici de compra online (Ruscos i Telecompra), i elevar les vendes fins als 510 milions d'euros, xifra que representa un creixement del 40 % respecte a l'any anterior. Així mateix, Mercadona Online (Ruscos) ha incrementat el nombre de comandes fins als 1,8 milions, enfront dels 1,2 milions de 2020, i ha tancat l'any amb un equip de 1.636 persones. Per a poder comptar amb la confiança dels ''Caps'' (clients) que compren per este canal, Mercadona disposava al tancament de l'any de tres ruscos (magatzems exclusius per a la venda online), situats a Barcelona, Madrid i València, als quals preveu incorporar-ne dos de nous en 2022, un a Alacant i un altre a Sevilla.

Per a continuar impulsant la seua sostenibilitat i el ''sí a continuar cuidant el planeta'', Mercadona ha invertit més de 49 milions d'euros en diferents iniciatives i mesures per tal de potenciar un impacte més positiu i sostenible en totes les seues accions. En este context, la companyia ha continuat enfortint l'Estratègia 6.25, que destina una inversió de 140 milions d'euros fins a 2025 per a aconseguir el triple objectiu de reduir un 25 % de plàstic, aconseguir que tots els envasos siguen reciclables, i reciclar tot el residu de plàstic; i ha finalitzat la implantació en tota la cadena de la Botiga 6.25, on s'informa i forma ''El Cap'' i els treballadors en la gestió de residus.

Així mateix, a través d'AENOR, Mercadona ha verificat l'impacte de la seua petjada de carboni, després de calcular tant les emissions directes com les indirectes per consum elèctric, ha introduït noves mesures sostenibles de descarbonització, com la renovació de la flota amb combustibles alternatius, la incorporació de plaques solars en algunes instal·lacions o el canvi de gasos refrigerants en els equips.

Conscient de l'impacte social que la COVID-19 està generant i de les seues conseqüències socials i econòmiques, ha incrementat un 21 % les donacions de productes de primera necessitat a menjadors socials, bancs d'aliments i altres entitats benèfiques amb les quals col·labora, de manera que ha arribat a les 20.600 tones donades, de les quals 19.200 s'han repartit a Espanya i 1.400 a Portugal. A més, com a mostra de la seua solidaritat amb l'illa de La Palma, des del primer dia de l'erupció, Mercadona va posar a la seua disposició 74 tones d'aliments i 1 milió de mascaretes.

Una inversió de 1.100 milions d'euros en 2022 i 1.000 nous llocs de treball

Mercadona té previst invertir 1.100 milions en 2022 per a continuar impulsant el seu pla estratègic de transformació. Estos recursos es destinaran, principalment, a l'obertura de 68 nous supermercats, 58 a Espanya i 10 Portugal; a la reforma de 43 supermercats per a adequar-los al Nou Model de Botiga Eficient (Botiga 8), i a la implantació de la nova secció A Punt per a Menjar/Pronto a Comer a 150 supermercats més. Per a tot això, la companyia crearà més de 1.000 llocs de treball estables i de qualitat en 2022, entre Espanya i Portugal.

L'any 2022 està sent molt difícil, l'escenari inflacionista actual s'està reflectint en la companyia i suposarà un increment en les nostres despeses de més de 500 milions d'euros. Per a minimitzar este impacte, Mercadona continuarà apostant per la productivitat i eficiència en cada un dels processos per a ser cada vegada més competitius. Un exemple d'esta estratègia és la retirada del logotip de la mascareta corporativa, iniciativa que genera un estalvi de 400.000 euros a l'any.

El president de Mercadona, Juan Roig, ha manifestat que ''en 2022 el nostre pla d'inversió contínua. Segur que continuarà sent un any molt, molt difícil que superarem aplicant el nostre Model de Qualitat Total, que és el nostre far per a navegar per este escenari d'incertesa que estem vivint. Estic segur que amb l'esforç individual i col·lectiu dels 96.000, aconseguirem les metes que ens hem marcat''.

Projecte Llegat Juan Roig i Hortensia Herrero

Un any més, tant Juan Roig com la vicepresidenta de Mercadona, Hortensia Herrero, han reforçat el seu compromís amb la societat, de manera que han decidit reinvertir en la societat una part important dels dividends provinents de la seua participació en la companyia i del seu patrimoni personal. En total, els dos han destinat 100 milions d'euros en 2021 a diferents iniciatives (Emprenedoria, Formació, Esport, Entreteniment, Art i Cultura) que han canalitzat a través del Projecte Llegat.

Este compromís, que es va iniciar fa més d'una dècada i que en 2022 continuarà impulsant-se amb altres 100 milions d'euros del seu patrimoni personal, naix del convenciment per part dels dos que ''el coneixement i els diners donen la felicitat… si els compartixes''. I, en el seu cas, a través de diferents projectes sostenibles i solidaris, com són Marina de Empresas, Fundació Trinidad Alfonso, Valencia Basket Club, L'Alqueria del Basket, Licampa 1617 (Casal España Arena de València) i Fundació Hortensia Herrero.

Principals fets rellevants de Mercadona en 2021

Juan Roig, president de Mercadona, després de la celebració de la roda de premsa 2021Juan Roig, president de Mercadona, després de la celebració de la Roda de Premsa 2021.

Juan Roig, president de Mercadona, després de la celebració de la roda de premsa 2021Juan Roig, president de Mercadona, després de la celebració de la Roda de Premsa 2021.

Juan Roig i membres del Comité de Direcció de Mercadona després de la celebració de la Roda de Premsa 2021Juan Roig i membres del Comité de Direcció de Mercadona després de la celebració de la Roda de Premsa 2021.

 

Memòria Anual 2021

Descarregar