Juan Roig i membres del Comité de Direcció de Mercadona en el Centre de Coinnovació del Jarro

Mercadona crea 5.000 nous llocs de treball i factura 26.932 milions, un 5,5 % més que en 2020

20 de abril de 2021

En un any tan dur i complex com el 2020, Mercadona ha aconseguit la millor gestió de la seua història, gràcies a les 95.000 persones que formen el Projecte Mercadona, que han demostrat amb el seu esforç i capacitat de superació, que és en els moments excepcionals quan sorgixen les persones excepcionals. 

  • Mercadona va crear 5.000 nous llocs de treball, una mitjana de 16 al dia, per a finalitzar l'any passat amb una plantilla de 95.000 persones amb contracte fix.
  • Finançada amb els seus recursos propis, la companyia ha invertit més de 1.500 milions d'euros per a accelerar la brutal transformació en la qual està immersa i impulsar un model d'empresa més digital, productiva i sostenible.
  • Després de compartir amb la plantilla 409 milions d'euros en concepte de prima, xifra que representa més d'un 25 % del benefici total generat, i 364 milions amb la Societat en concepte d'impostos (un 29 % més que en 2019), la companyia ha obtingut un benefici net de 727 milions d'euros (+17 %).
  • En 2020, Juan Roig i Hortensia Herrero han destinat 70 milions d'euros dels seus dividends a reactivar l'economia de la Comunitat Valenciana i Espanya, i tenen previst elevar un 45 % esta contribució en 2021, fins als 100 milions, ''perquè el coneixement i els diners donen la felicitat… si els compartixes''.

Mercadona, empresa de supermercats físics i de venda online, ha incrementat en 2020 les seues vendes consolidades a superfície constant un 5,5 %, fins als 26.932 milions d'euros, dels quals 186 milions corresponen a les vendes de les seues 20 botigues a Portugal.La companyia, a més, ha obtingut un benefici net de 727 milions d'euros, un 17 % més, després d'haver compartit amb la plantilla 409 milions d'euros en concepte de primes per objectius i 364 milions d'euros, un 29 % més, amb la Societat en concepte d'impostos. Estos resultats són un clar indicador de la determinació amb la qual Mercadona du a terme la brutal transformació en què es troba immersa per a impulsar un model d'empresa més digital, productiva i sostenible.

Per a això, i amb l'objectiu d'accelerar este decisiu canvi, Mercadona ha fet una inversió de més de 1.500 milions d'euros en 2020, un esforç inversor amb càrrec als seus recursos propis, que s'emmarca en el seu pla estratègic 2018-2023.

Com a resultat d'esta inversió, Mercadona ha finalitzat l'any amb 1.641 supermercats, després d'obrir 70 supermercats, 10 d'estos a Portugal, i tancar 65 botigues que no s'ajustaven al seu nou model més eficient i sostenible.  Igualment, ha mantingut el procés de renovació de la seua xarxa de supermercats i ha finalitzat l'any amb 1.000 supermercats adaptats al Nou Model de Botiga Eficient (Botiga 8), després de reformar 152 botigues.  La companyia també ha continuat amb la implantació de la nova secció "A Punt per a Menjar" ("Pronto a Comer" a Portugal), la qual cosa li ha permés finalitzar l'exercici amb 650 botigues amb la nova secció, 20 d'estes a Portugal.

5.000 nous llocs de treball creats: una mitjana de 16 nous llocs de treball al dia

L'esforç inversor realitzat, a més de generar riquesa i activitat, s'ha materialitzat en la creació de 5.000 llocs de treball estables i de qualitat, 4.200 a Espanya i 800 a Portugal, fins a finalitzar amb una plantilla de 95.000 persones, 93.300 a Espanya i 1.700 a Portugal.

Amb l'objectiu de continuar impulsant amb fets, iniciatives pioneres en matèria de qualitat laboral i conciliació, Mercadona ha continuat avançant amb la implantació d'una nova jornada laboral de cinc dies per al personal dels seus supermercats.  Esta mesura, coneguda internament com a Jornada 5+2, permet al personal de botigues descansar dos dies complets a la setmana i disfrutar també de huit caps de setmana llargs (dissabte, diumenge i dilluns) a l'any.  En este sentit, la companyia ha fet un pas més per a avançar en matèria de conciliació, i totes les empleades i empleats de botiga disposen d'un calendari anual amb tots els seus dies lliures planificats, una eina innovadora dins del sector de la distribució.

Gestió de la COVID-19: En els moments excepcionals sorgixen les persones excepcionals

Per a fer front a la situació derivada de l'estat d'alarma iniciat el 14 de març de 2020, Mercadona va adaptar en 36 hores els seus més de 1.600 supermercats i la resta de les instal·lacions logístiques, Ruscos (magatzems exclusius per a la venda online) i oficines, amb dos objectius principals: protegir la salut i la seguretat dels "Caps" (que és com internament anomena els clients) i dels 95.000 treballadors, i garantir el subministrament, després de formar part d'un sector, el de la distribució, que es va declarar servici essencial.

La companyia ha implantat més de 100 iniciatives, amb un cost de 200 milions d'euros, per a fer efectiu este compromís.  Per a garantir la salut i la seguretat, ha facilitat elements d'higiene i prevenció, com gel desinfectant, paper i guants, i ha incrementat els processos de desinfecció i neteja. A més de proporcionar a les treballadores i els treballadors mascaretes i ulleres protectores, i instal·lar en les caixes mampares de protecció de metacrilat. També va decidir paralitzar servicis com la telecompra, comandes online preparades i servides des de les botigues, A Punt per a Menjar, el pernil al tall o el suc de taronja acabat d'esprémer, i va redissenyar alguns negocis, entre els quals es troba el forn. Entre els mesos d'agost i octubre, estos servicis es reactiven progressivament, una vegada les condicions de salut i seguretat per als "Caps", treballadores i treballadors ho ha permés.

Igualment, i amb l'objectiu que la plantilla se senta sanitàriament segura, ha desenvolupat des dels departaments de Recursos Humans i Informàtica un servici addicional telefònic anomenat 3C (Call Center COVID), que ha donat informació 24 hores a les treballadores i treballadors de Mercadona davant de qualsevol dubte sobre la malaltia. 

Gràcies a la implicació de la plantilla, la companyia ha pogut superar des de l'inici de la pandèmia els diferents escenaris als quals s'ha enfrontat. Per això, el mes d'abril de 2020, i per a reconéixer l'esforç extraordinari que les 95.000 persones que componen la plantilla estaven realitzant per a satisfer "El Cap", es va repartir una prima extraordinària de 43 milions d'euros.

També, i amb l'objectiu de dotar de més liquiditat els proveïdors, es van ampliar les línies de confirming per valor de 2.100 milions d'euros amb diverses entitats bancàries.  D'esta manera, s'han avançat pagaments a proveïdors i s'ha facilitat l'accés al finançament, amb la qual cosa s'ha contribuït a garantir el proveïment i l'estabilitat d'una plantilla conjunta de més de 600.000 persones. Un component, el Proveïdor, que ha fet un esforç constant per a continuar la seua activitat i ajudar al fet que la roda de l'economia no parara.

Conscient de l'impacte social que la COVID-19 està generant i de les seues conseqüències socials i econòmiques, la companyia ha reforçat el seu compromís solidari en 2020 per a oferir una resposta àgil i decidida a les demandes de les persones més desfavorides. I ho ha fet amb la donació d'aliments més gran realitzada per Mercadona fins hui, tal com correspon a un moment excepcional com el que vivim. 17.000 tones de productes durant dotze mesos a menjadors socials, bancs d'aliments i altres entitats benèfiques, de les quals 15.800 s'han repartit a Espanya i 1.200 a Portugal. Estes donacions suposen duplicar les realitzades en 2019, i s'han repartit entre 290 menjadors socials, més de 60 bancs d'aliments i altres entitats socials i organitzacions benèfiques. A més, la companyia ha realitzat altres ajudes especialment rellevants, com les entregues d'aliments dutes a terme entre març i abril a l'hospital de campanya habilitat per la Comunitat de Madrid a Ifema.

Juan Roig, president de Mercadona, assenyala que "2020 ha sigut un any dur, estrany i difícil, que ens ha permés reafirmar-nos en el fet que la verdadera força de la transformació de la companyia són les persones que formem este projecte, tots hem sigut capaços, malgrat els moments d'incertesa, de véncer les nostres pors, prendre decisions valentes i treballar en equip per a obrir els més de 1.600 supermercats de la companyia tots els dies.  És en els moments excepcionals quan sorgixen les persones excepcionals; l'esforç personal i la capacitat de superació de les 95.000 que conformen la nostra plantilla, dels 3.000 proveïdors i dels seus treballadors són un referent i un exemple per a la societat".

La millor gestió de la història de Mercadona. Transformació digital i sostenibilitat 

Per a avançar amb fermesa en la seua transformació digital, durant 2020, Mercadona ha continuat treballant en el desenvolupament del seu servici de compra online, que va iniciar en 2018, amb l'obertura, el mes d'abril de 2020, i en ple confinament, del seu nou Rusc a Madrid.  El nou centre de distribució online ha suposat una inversió de 12 milions d'euros i s'unix als Ruscos que la companyia té situats a Barcelona i València.  Este continu treball d'adaptació de les més de 1.400 persones que formen Mercadona Online per a continuar connectades i avançar-se a les necessitats de "El Cap" online, ha portat la companyia a aconseguir els 176 milions d'ingressos a través d'este canal.

A més, la companyia ha continuat reforçant la seua productivitat i la seguretat de la informació dotant el seu sistema informàtic de les tecnologies més avançades.  Per a això, ha invertit 18 milions d'euros per a finalitzar la migració dels processos financers, com ara les vendes en botiga, els pagaments a proveïdors i la gestió de la tresoreria al sistema SAP S/4HANA i SAP Fiori, amb l'objectiu d'optimitzar-los en homogeneïtzar aplicacions i un gran volum d'informació més accessible des del núvol. Així mateix, ha finalitzat i traspassat els programes informàtics al Centre de Processament de Dades a Villadangos del Páramo (Lleó). 

Conscient de la necessitat d'accelerar i contribuir a continuar cuidant el planeta, la pandèmia no ha frenat la companyia, que ha continuat apostant per les energies renovables i ha continuat invertint per mitjà d'una estratègia sostenible. Al llarg de l'any, ha instal·lat plaques solars en 8 centres i ha desenvolupat la logística verda per a continuar disminuint les seues emissions, a més d'adherir-se a la iniciativa Lean & Green, impulsada per AECOC per a aconseguir en 2023 un descens acumulat del 30 % d'emissions. També ha accelerat el compromís d'anar cap a una Mercadona més verda, per a la qual cosa ha activat en més de 70 botigues la seua Estratègia 6.25: sis accions amb el triple objectiu de, per a 2025, reduir un 25 % el plàstic, fer tots els envasos reciclables i reciclar tots els residus plàstics. Un projecte hui present en més de 600 botigues on, a més d'informar i formar els seus clients i treballadors sobre reciclatge i sostenibilitat, els informa dels seus fets.

Una inversió de 1.500 milions d'euros en 2021 per a activar l'economia 

Mercadona continuarà impulsant el seu pla de transformació 2018-2023 i, per a això, té previst invertir 1.500 milions en 2021, que destinarà, principalment, a l'obertura de 97 nous supermercats, 88 a Espanya i 9 Portugal; a la reforma de 88 supermercats per a adequar-los al Nou Model de Botiga Eficient (Botiga 8), i a la implantació de la nova secció d'A Punt per a Menjar/Pronto a Comer a 200 supermercats més.  A més, continuarà optimitzant la seua xarxa logística amb la reforma i inauguració de nous blocs logístics i destinarà importants recursos a la transformació digital, un altre dels reptes de la companyia, així com a reforçar el model online. Per a tot això, la companyia crearà més de 1.600 llocs de treball estable i de qualitat en 2021, entre Espanya i Portugal. 

El president de Mercadona, Juan Roig, ha manifestat que "2021 i 2022 seran anys molt difícils i, encara que hi ha moltes incerteses, hi ha més ganes de continuar superant-les.  Per això, el nostre compromís, del qual em sent orgullós, és continuar donant el millor de cada un de nosaltres sense esperar que ningú ens ho demane, convençut que si els 95.000 remem com sabem, aconseguirem el que ens proposem. Perquè, a més del talent de l'extraordinari equip que formem i dels importants avanços que estem fent en digitalització, una empresa necessita un lideratge capaç de fer tots els canvis necessaris; si no, desapareixerà. Canvis que passen per fer el que faça falta per a garantir una qualitat contundent a un preu imbatible, i continuar avançant a promoure un ecosistema de valors i accions centrades en beneficiar les persones, la societat i el planeta".

Projecte Llegat Juan Roig i Hortensia Herrero

Juan Roig també ha detallat com, tant ell com la vicepresidenta de Mercadona, Hortensia Herrero, compartixen i reinvertixen en la societat una part important dels dividends provinents de la seua participació en Mercadona i del seu patrimoni personal: 70 milions d'euros en 2020, un 40 % més, a través del Projecte Llegat en les seues diferents iniciatives (Emprenedoria, Formació, Esport, Entreteniment, Art i Cultura), i 100 milions previstos en 2021.

Este compromís, que es va iniciar fa més d'una dècada, naix del convenciment per part dels dos que "el coneixement i els diners donen la felicitat… si els compartixes". I, si és el cas, a través de diferents projectes sostenibles i solidaris, com són Marina de Empresas, Fundació Trinidad Alfonso, Valencia Basket Club, L'Alqueria del Basket, Licampa 1617 (Casal España Arena de València) i Fundació Hortensia Herrero.

Fets rellevants en Mercadona 2020

Juan Roig, president de Mercadona, després de la celebració de la roda de premsa 2020Juan Roig, president de Mercadona, després de la celebració de la Roda de Premsa 2020.

Juan Roig, president de Mercadona, després de la celebració de la roda de premsa 2020Juan Roig i membres del Comité de Direcció de Mercadona en el Centre de Coinnovació del Jarro a Paterna, València. 

Juan Roig i membres del Comité de Direcció de Mercadona en el Centre de Coinnovació del Jarro a Paterna, ValènciaJuan Roig i membres del Comité de Direcció de Mercadona en el Centre de Coinnovació del Jarro a Paterna, València. 

 

 

Memòria Anual 2020

Descargar

 

 

Imatge capaçalera: Juan Roig i membres del Comité de Direcció de Mercadona en el Centre de Coinnovació del Jarro a Paterna, València.