Mercadona 2022

Mercadona factura 31.041 milions, un 11 % més, i la inflació reduïx el seu marge i rendibilitat

14 de març de 2023

Reducció de marges, control de costos, assortiment eficaç i productivitat, claus per a no traslladar al preu de venda dels productes l'impacte complet dels preus de cost.

  • L'impacte de l'increment dels preus de cost reduïx el marge de la companyia en 0,6 punts i situa la rendibilitat en una de les més baixes de la seua sèrie històrica: 0,025 € de benefici per euro venut, enfront dels 0,027 € de 2021.
  • Este esforç per a reduir el marge i la rendibilitat de la companyia ha suposat un estalvi per als més de 5,7 milions de llars que compren en Mercadona de 375 milions d'euros, que la companyia no ha traslladat a la cistella de la compra.
  • Mercadona ha aconseguit un benefici net de 718 milions d'euros, un 5 % més que en 2021, i ha mantingut la seua política de compartir els beneficis amb les treballadores i els treballadors, de manera que ha incrementat un 8 % la quantitat repartida, fins als 405 milions d'euros.
  • La contribució tributària de Mercadona a les arques públiques ha sigut històrica en 2022: més de 2.263 milions d'euros, un 12 % més que en 2021.
  • En la seua contribució a la creació de treball estable i de qualitat, ha creat 3.000 nous llocs de treball amb contracte fix, dels quals 1.000 han sigut a Portugal, i ha garantit el poder adquisitiu de les 99.000 persones que componen la seua plantilla amb una pujada salarial d'acord amb l'IPC d'Espanya i de Portugal.
  • En 2022, Juan Roig i Hortensia Herrero han destinat més de 80 milions d'euros dels seus dividends a reactivar l'economia de la Comunitat Valenciana i d'Espanya, xifra que incrementaran en 2023 "perquè el coneixement i els diners donen la felicitat… si els compartixes".

Mercadona, empresa de supermercados físicos y de venta online, ha incrementado en 2022 sus ventas consolidadas a superficie constante un 11%, hasta los 31.041 millones de euros. De este total, 30.304 millones corresponden al negocio de España y los 737 restantes al de Portugal, donde la evolución de las 39 tiendas con las que cuenta ha permitido elevar sus ventas un 77% más.

Mercadona, empresa de supermercats físics i de venda online, ha incrementat en 2022 les seues vendes consolidades a superfície constant un 11 %, fins als 31.041 milions d'euros. D'este total, 30.304 milions corresponen al negoci d'Espanya i els 737 restants, al de Portugal, on l'evolució de les 39 botigues que té ha permés elevar les vendes un 77 % més.

Durant estos dotze mesos, la companyia ha creat més de 3.000 nous llocs de treball estables i de qualitat, dels quals 1.000 són a Portugal, la qual cosa li ha permés tancar l'any amb una plantilla de 99.000 persones, totes amb contracte fix. A més i per a garantir el seu poder adquisitiu, en el marc del seu Model de Qualitat Total ha millorat tant el salari base com els complements del conjunt de la seua plantilla, la qual cosa s'ha traduït en una pujada salarial d'acord amb l'IPC de cada país, concretament d'un 5,7 % a Espanya i d'un 9,6 % a Portugal, país on, a més, el salari d'entrada en l'empresa també s'ha incrementat un 11 % addicional.

Una de les rendibilitats més baixes de la seua sèrie històrica

En 2022, la companyia ha treballat, conjuntament amb els proveïdors amb els quals col·labora, per a adaptar-se al complex context derivat de l'increment dels preus de l'energia i de les matèries primeres, amb el consegüent impacte en el preu de cost dels productes en origen, d'un 39 % en el camp (font Ministeri Agricultura, Pesca i Alimentació) i del 20 % en la indústria alimentària (font INE).

Per a minimitzar l'impacte d'esta inflació en els preus de venda al públic, la companyia ha posat en marxa nombroses mesures per a reduir els costos i multiplicar l'eficiència, la qual cosa li ha permés millorar la productivitat un 7 % respecte a 2021, millorant una vegada més la gestió de la companyia. Un exemple d'això són el disseny del DPP, eina que ha suposat una inversió de 5 milions d'euros i que permet conéixer exactament els costos que suporta cada producte en cada un dels seus processos i la seua rendibilitat; o la consolidació del model d'Organització de Botigues per a, de manera científica, destinar a cada tram de venda o secció les persones necessàries per a cada tasca, la qual cosa implica importants millores per a la conciliació laboral i familiar del personal de les botigues.

Gràcies a tot això, i especialment a l'esforç mental dels 99.000 treballadors i els 3.000 proveïdors de la companyia, Mercadona ha sigut capaç d'oferir als seus clients un assortiment eficaç amb una qualitat contundent, com demostra el fet que la pujada mitjana dels seus PVP haja sigut d'aproximadament el 10 % en 2022, per un 12 % dels preus d'alimentació. De fet, gràcies a este esforç compartit per a frenar l'impacte dels preus de cost en la cistella de la compra dels 5,7 milions de famílies que confien en Mercadona, la companyia, via eficiència en costos i productivitat, ha aconseguit estalviar més de 375 milions d'euros en conjunt. Això s'ha traduït en una reducció del marge en 0,6 punts, que situa la rendibilitat de la companyia en una de les més baixes de la seua història, 0,025€, enfront dels 0,027 € de 2021.

Principals fets rellevants de Mercadona en 2022

Contribució tributària històrica a les arques públiques, un 12 % més

Mercadona ha realitzat una contribució històrica a les arques públiques d'Espanya i Portugal de 2.263 milions d'euros, un 12 % més. En el desglossament d'esta contribució, destaca la partida de l'IVA, que ha crescut fins als 418 milions d'euros, un 26 % més; o la de l'Impost sobre les Rendes Físiques dels treballadors, de 443 milions d'euros, un 12 % més.

A més, la companyia ha incrementat la seua contribució directa un 13 %, fins als 390 milions d'euros; i ha abonat un total de 240 milions d'euros d'Impost de Societats, un 22 % més. Així mateix, pionera en la seua política de compartir els beneficis generats amb les treballadores i treballadors, ha repartit amb la seua plantilla la quantitat de 405 milions d'euros, un 8 % més.

El benefici net del grup s'ha situat en 718 milions d'euros. Esta xifra representa un increment del 5 %, pràcticament la meitat de l'augment experimentat per la xifra de vendes (+11 %), fet que confirma l'esforç que ha fet la companyia per a contindre la inflació via l'optimització i reducció de marges i rendibilitat.

Un esforç inversor de 923 milions, procedents dels beneficis reinvertits

Amb l'objectiu d'avançar de manera sostinguda en la consolidació d'un model d'empresa més digital, productiva i sostenible, tenint com a far a "El Cap"(client), Mercadona, gràcies als beneficis reinvertits any a any, ha pogut fer un nou esforç inversor durant l'any 2022 de 923 milions d'euros, dels quals 140 milions d'euros s'han invertit a Portugal. Gràcies a això ha finalitzat 2022 amb 1.676 supermercats, 39 dels quals són al país lusità, després d'haver inaugurat 63 supermercats, 10 a Portugal, i tancat 49 botigues que no s'ajustaven al seu nou model de botiga més eficient i sostenible (Botiga 8).

Este esforç també s'ha vist reflectit en l'obertura de dos nous Ruscos (magatzems destinats exclusivament a la preparació i repartiment de comandes per a la venda online); en l'impuls de la secció A Punt a Menjar/Pronto a Comer, la qual cosa ha permés finalitzar l'exercici amb 972 botigues amb esta nova secció; la construcció, reforma i adaptació dels seus blocs logístics; l'entrada de la companyia en cinc nous districtes de Portugal durant 2022; la inauguració de la primera fase de les noves oficines a Albalat dels Sorells (Valencia), en les quals treballen ja més de 250 persones; i en la innovació i desenvolupament de noves eines informàtiques per a continuar reforçant l'eficiència de la companyia.

Més "Sí al planeta"

Mercadona ha continuat reforçant el seu compromís per a cuidar i protegir el medi ambient impulsant polítiques específiques en matèria de gestió de residus, petjada de carboni i petjada hídrica, a les quals ha destinat en 2022 una inversió de 40 milions d'euros. Així, ha aconseguit reduir la seua petjada de carboni en més de 4.200 t de CO2, i ha incrementat l'aposta per les energies renovables no contaminants amb la col·locació de 38.000 panells solars a les seues cobertes. Així mateix, ha continuat col·laborant amb els col·lectius més vulnerables per mitjà de la donació de productes de primera necessitat, com les 25.100 tones (+22 % respecte a l'any passat) a les més de 550 entitats solidàries amb les quals col·labora.

Juan Roig: "La generació de riquesa és un esforç compartit per tots els qui formem Mercadona"

El president de Mercadona, Juan Roig, ha agraït la confiança dels "Caps" que compren diàriament en Mercadona. Igualment, ha destacat "estar molt orgullós de les 99.000 persones que formen la companyia, perquè davant de situacions excepcionals, ens superem cada dia més. Tots compartixen un model d'empresa que promou la prosperitat amb un propòsit comú: difondre els beneficis de manera àmplia en la societat. Així ha sigut en 2022, en el qual la companyia ha fet una contribució tributària històrica a les arques públiques i, per tant, al desenvolupament del nostre estat de benestar".

Segons Juan Roig, tots estos fets confirmen que "els empresaris, els directius i els treballadors, a través de l'empresa, som els que generem riquesa i prosperitat. Si després, als qui els toca gestionar-ho ho saben fer bé, hi ha riquesa per a tots; i si no, hi ha enfrontaments".

Una inversió de 1.100 milions d'euros en 2023 i 1.000 nous llocs de treball

Mercadona té previst invertir 1.100 milions en 2023 per a continuar impulsant el seu pla estratègic de transformació, 208 d’estos a Portugal. Estos recursos es destinaran, principalment, a l'obertura de nous supermercats, a la construcció, reforma i ampliació dels seus blocs logístics per a continuar reforçant la seua optimització, com a Almeirim (Santarém), on s'està construint el que serà el segon bloc logístic de Portugal i el més gran que Mercadona tinga en la cadena. Per a tot això, la companyia crearà més de 1.000 llocs de treball estable i de qualitat en 2023, entre Espanya i Portugal.

Juan Roig ha manifestat que en el mes de març "hem baixat de preu més de 157 productes i que continuarem perseguint les baixades de preus de cost, per a baixar els preus de venda al públic en el Carro Menú i que "El Cap" faça la seua compra total al mínim cost possible, sense tocar la qualitat i garantint la rendibilitat de tots els esclavons de la cadena".

Projecte Llegat Juan Roig i Hortensia Herrero

Un any més, tant Juan Roig com la vicepresidenta de Mercadona, Hortensia Herrero, han reforçat el seu compromís amb la societat, en decidir reinvertir en la societat una part important dels dividends provinents de la seua participació en la companyia. En total, els dos han destinat 80 milions d'euros del seu patrimoni personal en 2022 a diferents iniciatives en l'àmbit de l'Emprenedoria, la Formació, l'Esport, l'Entreteniment, l'Art i la Cultura, que han canalitzat a través del Projecte Llegat.

Este compromís, que es va iniciar fa més d'una dècada i que en 2023 continuarà impulsant-se amb altres 100 milions d'euros del seu patrimoni personal, naix del convenciment comú dels dos que "el coneixement i els diners donen la felicitat… si els compartixes". En el seu cas, a través de diferents projectes sostenibles i solidaris, com són Marina de Empresas, Fundació Trinidad Alfonso, Valencia Basket Club, L'Alqueria del Basket, Licampa 1617 (Roig Arena) i Fundació Hortensia Herrero.

Principals dades de Mercadona en 2022

Juan Roig, president de Mercadona, després de la celebració de la Roda de Premsa 2022Juan Roig, president de Mercadona, després de la celebració de la Roda de Premsa 2022.

Juan Roig, president de Mercadona, després de la celebració de la Roda de Premsa 2022Juan Roig, president de Mercadona, després de la celebració de la Roda de Premsa 2022.

Juan Roig i membres del Comité de Direcció de Mercadona en el Centre de Coinnovació del Jarro a Paterna, ValenciaJuan Roig i membres del Comité de Direcció de Mercadona en el Centre de Coinnovació del Jarro a Paterna, Valencia.

Memòria Anual 2022

Descargar