Noves bosses de paper i material reciclat de Mercadona.

Mercadona avança a l'abril de 2019 la substitució total de les bosses de plàstic per unes altres de paper i de material reciclat

05 de febrer de 2019
  • Entre febrer i abril de 2019 s'implantarà en totes les botigues la retirada definitiva de les bosses de plàstic actuals i la substitució per unes altres que seran reciclables, reutilitzables i reciclades, per a culminar així un procés que es va iniciar en 66 botigues en 2018.
  • Els clients podran triar entre tres possibilitats per a fer la compra: una bossa de paper, una bossa amb un 50-70 % de plàstic reciclat procedent del plàstic de l'embalatge de les botigues de Mercadona o la cistella de ràfia.
  • Mercadona aposta per animar els seus clients a reutilitzar les bosses i les cistelles que tots tenim a casa, amb l'objectiu de fomentar, entre tots, els principis de l'Economia Circular.
  • Mercadona farà Economia Circular en reciclar 3.000 tones anuals de plàstic dels embalatges de les seues botigues per a fer bosses de material reciclat, i implicarà activament en esta iniciativa verda els seus clients, empleats i proveïdors.

Mercadona, companyia de supermercats i online, culminarà l'abril de 2019 la substitució definitiva en totes les seues botigues de les bosses de plàstic actuals per unes altres de paper, de ràfia i bosses reutilitzables i reciclables que, a més, estan fabricades amb 3.000 tones de plàstic procedent dels embalatges recuperats en les seues botigues. Una alternativa, esta última, que implica que clients, empleats i proveïdors hagen col·laborat per a posar en marxa esta iniciativa d'Economia Circular en la qual prima l'aprofitament dels recursos, la reducció, la reutilització i el reciclatge per a allargar la vida dels materials i evitar que acaben en l'abocador.

Reutilització i reciclatge de les bosses de MercadonaReutilització i reciclatge de les bosses de Mercadona

L'objectiu és implantar esta mesura, que es va iniciar en 2018 en 66 botigues situades a València, Biscaia, Barcelona, Cantàbria, les Illes Balears, Ceuta i Melilla, a la resta de la cadena de manera progressiva. L'ampliació començarà durant el mes de febrer a Catalunya, Madrid i Navarra, i s'ampliarà fins a arribar a les més de 1.600 botigues a mitjan del pròxim mes d'abril.

Amb esta mesura "El Cap", tal com la companyia denomina internament els seus clients, podrà triar per a fer la seua compra diària entre la tradicional cistella de ràfia de 50 cèntims, una bossa de paper de 10 cèntims o una bossa reutilitzable i reciclable amb un contingut de plàstic reciclat que oscil·la entre el 50 % i el 70 %, també de 10 cèntims.

Bossa elaborada en un 50-70 % de plàstic reciclat de Mercadona. Bossa elaborada en un 50-70 % de plàstic reciclat de Mercadona.

A més, la companyia ha instal·lat un nou moble per a les bosses de plàstic que utilitzen els "caps" en les seccions de frescos, que està dotat d'un nou sistema dispensador que reduïx el seu malbaratament. El mecanisme de reposició és més fàcil i intuïtiu que l'anterior, i facilita esta tasca al treballador de la secció. Així mateix, està previst que estes bosses siguen substituïdes per unes altres de material compostable abans de 2021. Mentrestant, amb el compromís de reduir el consum de plàstic, s'ha suprimit la zona de pretallament per a disminuir la quantitat de plàstic que quedava en el suport i que era rebutjat. 

D'esta manera Mercadona reforça la seua aposta per la sostenibilitat, compromís que la va portar en 2011 a ser la primera empresa del seu sector a introduir iniciatives per a reduir la utilització de les bosses de plàstics d'un sol ús, i un any abans, en 2010, a convertir-se en pionera en el reciclatge de plàstic amb projectes com el que es va abordar conjuntament amb el proveïdor totaler SPBerner per a incorporar una nova línia de parament (poals, llibrells, pals de granera i pals de fregar), fabricada amb el plàstic recuperat dels hivernacles.

Bossa de paper de MercadonaBossa de paper de Mercadona

Una política d'acció social sostenible integrada en l'estratègia d'RSE de Mercadona. 

Un dels compromisos que Mercadona manté amb la societat és retornar part del que en rep. Amb este objectiu es desenvolupa el Pla de Responsabilitat Social de la companyia, que atén el component social i ètic a través de diferents línies d'actuació sostenibles que reforcen la seua aposta pel creixement compartit. Com a part d'esta política, Mercadona treballa en el Projecte de Distribució Urbana Sostenible i la millora de la qualitat de l'aire a les nostres ciutats mitjançant camions i furgonetes propulsats per tecnologies més netes i eficients, així com en la construcció de cobertes enjardinades i jardins verticals en les seues botigues.

Una altra línia estratègica del Pla de Responsabilitat Social de Mercadona és la sostenibilitat mediambiental. Per a fer-ho, Mercadona disposa d'un Sistema de Gestió Ambiental propi, enfocat a l'optimització logística, l'eficiència energètica i la reducció de residus; part d'este sistema està basat en els principis de l'Economia Circular i busca conjuntament amb els proveïdors totaler la conversió dels residus en nous recursos.

A més, Mercadona col·labora amb més de 170 menjadors socials i 60 bancs d'aliments i altres entitats socials de tota Espanya, a les quals dona diàriament aliments, i participa en campanyes de recollida d'aliments. Igualment, treballa amb més de 28 fundacions i centres ocupacionals en la decoració de les seues botigues amb murals de trencadís, que elaboren més de 1.000 persones amb discapacitat intel·lectual.

Mercadona és des de 2009 membre del Fòrum Europeu de la Distribució per a la Sostenibilitat (REAP), un organisme copresidit per la Comissió Europea en el qual tots els participants són auditats periòdicament i externament en matèria de sostenibilitat. A més, és soci des de 2011 del Pacte Mundial de Nacions Unides per a la defensa dels valors fonamentals en matèria de Drets Humans, Normes Laborals, Medi Ambient i Lluita contra la Corrupció.