Noves bosses de paper i material reciclat de Mercadona

Mercadona avança a l’abril del 2019 la substitució total de les bosses de plàstic per altres de paper i material reciclat

05 de febrer de 2019
  • Entre el febrer i l’abril del 2019, s’anirà implantant a totes les botigues la retirada definitiva de les bosses de plàstic actuals i la substitució per altres de reciclables, reutilitzables i reciclades, i es culminarà així un procés que es va iniciar a 66 botigues el 2018.
  • Els clients podran triar entre tres possibilitats per fer la compra: una bossa de paper, una bossa amb un 50-70 % de plàstic reciclat procedent del plàstic de l'embalatge de les botigues de Mercadona, i el cistell de ràfia.
  • Mercadona aposta per animar els seus clients a reutilitzar les bosses i els cistells que tots tenim a casa, amb l'objectiu de fomentar, entre tots, els principis de l'Economia Circular.
  • Mercadona farà Economia Circular reciclant 3.000 tones anuals de plàstic dels embalatges de les seves botigues per fer bosses de material reciclat, iniciativa verda en què implica activament els seus clients, empleats i proveïdors.

Mercadona, companyia de supermercats i online, culminarà a l'abril del 2019 la substitució definitiva a totes les seves botigues de les bosses de plàstic actuals per altres de paper, ràfia i bosses reutilitzables i reciclables que, a més, estan fabricades amb 3.000 tones de plàstic procedent dels embalatges recuperats a les seves botigues. Aquesta última alternativa implica que clients, empleats i proveïdors hagin col·laborat per posar en marxa aquesta iniciativa d'Economia Circular en què preval l'aprofitament dels recursos, la reducció, la reutilització i el reciclatge per allargar la vida dels materials i evitar que acabin a l'abocador.

Reutilització i reciclatge de les bosses de MercadonaReutilització i reciclatge de les bosses de Mercadona

L'objectiu és implantar aquesta mesura, que es va iniciar el 2018 a 66 botigues ubicades a València, Biscaia, Barcelona, Cantàbria, les Illes Balears, Ceuta i Melilla, a la resta de la cadena de manera progressiva. L'ampliació començarà durant el mes de febrer a Catalunya, Madrid i Navarra, i s'anirà ampliant fins a arribar a les més de 1.600 botigues a mitjans del proper mes d'abril.

Amb aquesta mesura, "El Cap", com la companyia denomina internament els seus clients, podrà triar per fer la compra diària entre el tradicional cistell de ràfia de 50 cèntims, una bossa de paper de 10 cèntims i una bossa reutilitzable i reciclable amb un contingut de plàstic reciclat d’entre el 50 % i el 70 %, també de 10 cèntims.

Bossa elaborada amb un 50-70 % de plàstic reciclat de MercadonaBossa elaborada amb un 50-70 % de plàstic reciclat de Mercadona

A més, la companyia ha instal·lat un nou moble per a les bosses de plàstic que utilitzen els "caps" a les seccions de frescos, que està dotat d'un nou sistema dispensador que redueix el malbaratament de les bosses. El mecanisme de reposició és més fàcil i intuïtiu que el precedent, de manera que facilita la tasca al treballador de la secció. Així mateix, està previst que aquestes bosses se substitueixin per altres de material compostable abans del 2021. Mentrestant, amb el compromís de reduir el consum de plàstic, s'ha suprimit la zona de pretall per disminuir la quantitat de plàstic que quedava al suport i que era rebutjada.

D'aquesta manera, Mercadona reforça la seva aposta per la sostenibilitat, compromís que la va portar el 2011 a ser la primera empresa del seu sector a introduir iniciatives per reduir la utilització de les bosses de plàstics d'un sol ús, i un any abans, el 2010, a esdevenir pionera en el reciclatge de plàstic amb projectes com l’abordat conjuntament amb el proveïdor totaler SPBerner per incorporar una nova línia de parament (galledes, gibrells, pals d'escombra i pals de fregar), fabricada amb el plàstic recuperat dels hivernacles.

Bossa de paper de MercadonaBossa de paper de Mercadona

Una política d'acció social sostenible integrada en l'estratègia d’RSE de Mercadona

Un dels compromisos que Mercadona manté amb la societat és tornar part de tot el que en rep. Amb aquest objectiu, es desenvolupa el Pla de Responsabilitat Social de la companyia, que atén el component social i ètic a través de diferents línies d'actuació sostenibles que reforcen l’aposta pel creixement compartit. En el marc d'aquesta política, Mercadona treballa en el Projecte de Distribució Urbana Sostenible i en la millora de la qualitat de l'aire a les nostres ciutats mitjançant camions i furgonetes propulsats per tecnologies més netes i eficients, així com en la construcció de cobertes enjardinades i jardins verticals a les seves botigues.

Una altra línia estratègica del Pla de Responsabilitat Social de Mercadona és la sostenibilitat mediambiental. Per a això, Mercadona disposa d'un Sistema de Gestió Mediambiental propi, que està enfocat a l'optimització logística, l'eficiència energètica i la reducció de residus. Part d'aquest sistema està basat en els principis de l'Economia Circular i busca la conversió de residus en nous recursos conjuntament amb els proveïdors totaler.

A més, Mercadona col·labora amb més de 170 menjadors socials i 60 bancs d'aliments i altres entitats socials de tot Espanya a què dona aliments diàriament, i participa en campanyes de recollida d'aliments. Igualment, treballa amb més de 28 fundacions i centres ocupacionals en la decoració de les seves botigues amb murals de trencadís, que elaboren més de 1.000 persones amb discapacitat intel·lectual.

D’ençà del 2009, Mercadona és membre del Fòrum Europeu de la Distribució per a la Sostenibilitat (REAP), un organisme copresidit per la Comissió Europea en què tots els seus participants són auditats periòdicament i externament en matèria de sostenibilitat. A més, des de l'any 2011 és soci del Pacte Mundial de les Nacions Unides per la defensa dels valors fonamentals en matèria de drets humans, normes laborals, medi ambient i lluita contra la corrupció.